FÖRETAGSEKONOMI, A54, 10 poäng
Uppdaterad version av denna kurs
Syllabus, course A
Business Administration, 10 credits.
(Introductory level)
Kurskod: FEKA54
Ansvarig institution: Företagsekonomi
Ämne: Företagsekonomi
Nivå: A
Utbildningsområde: Samhällsvetenskap
Kursen ingår som en kurs på A-nivå i en kandidat- eller magisterexamen vid Umeå universitet.
1. Beslut om inrättande
Kursen är inrättad av Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen har fastställts i företagsekonomiska institutionens styrelse
1997-06-10 att gälla fr o m 1998-06-08.
2. Mål och innehåll
Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det
företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment:
- Marknadsföring, 5 poäng
- Företagets organisation och ledning, 5 poäng
Kursen ska förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/-organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer.
3. Förkunskapskrav
Förutom allmän behörighet krävs särskild behörighet enligt följande:
Matematik, 1 åk H S E N T / 2 åk So Ek Mu Du / KomVux etapp 2/B. Den
särskilda behörigheten gäller t om antagningen till sommaruniversitetet 1998.
Fr om antagning till höstterminen 1998 gäller Sb D.4.1. Matematik C
(200 tim) samt Samhällskunskap A (90 tim)
En betydande del av kurslitteraturen är på engelska.
4. Moment, undervisnings- och examinationsformer
MOMENT 1 Marknadsföring (5 poäng)
Momentets övergripande syfte är att ge grundläggande kunskaper i de uppgifter som är kopplade till marknadsföringsfunktionen i ett varu- eller tjänsteproducerande företag. Inom denna ram skall momentet ge:
- kunskaper om marknadsföring som ämnesområde samt därtill hörande delområden
- fördjupade kunskaper om marknadsföring enligt marketing-mix synsättet
- grundläggande kunskaper om marknadsföring av tjänster och service management
- grundläggande kunskaper i marknadsföringslagstiftningen och annan lagstiftning som anger ramarna för olika marknadsföringsåtgärder
- studenterna träning i aktiv hantering av marknadsföringsproblem
Momentet betonar olika strategiska, taktiska och operativa modeller för bearbetning av en marknad. Detta innebär en fokusering på marknadsföringsfunktionens kopplingar till aktörer som kunder och konkurrenter. Dessutom beaktas de interna relationerna mellan marknadsföringsfunktionen och övriga funktioner i företaget och de krav dessa relationer ställer på informationsöverföring, planering och organisation.
Momentet är inriktat mot två marknadsföringsteoretiska inriktninga marketing-mix synsättet samt tjänstemarknadsföring. Marketing-mix synsättet innefattar en traditionell syn på marknadsföring där en marknad bearbetas genom de fyra konkurrensmedlen produkt, pris, plats (distribution) samt påverkan. Den sammansättning som väljs avseende dessa konkurrensmedel anger företagets marketing-mix och därmed valet av metod för företagets marknadsbearbetning.
Tjänstemarknadsföring och service management beaktar skillnader mellan varor och tjänster samt de krav detta medför för marknadsföring av tjänster. I detta avseende presenteras modeller vilka beaktar dels behovet av att med traditionella konkurrensmedel bearbeta marknaden, dels kravet på hantering av kundrelationer i tjänsteföretaget.
Samhällets krav på marknadsföring uttrycks bl a i marknadsföringslagstiftningen. Kursen behandlar därför den svenska marknadsföringslagstiftningen som anger de juridiska ramarna för olika marknadsföringsaktiviteter.
Undervisningens uppläggning
Momentets olika områden bearbetas genom föreläsningar och case. Casediskussionerna behandlar olika praktiska marknadsföringsproblem. Syftet med dessa är att öka förståelsen för marknadsföring som område genom att träna studenterna i att hantera modeller och att söka information.
Examination
Momentet examineras genom caseuppgifter samt skriftlig tentamen.
Kompletteringar av caseuppgifter och andra obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter momentets slutdatum.
På momentet ges betyget väl godkänd, godkänd eller underkänd.
MOMENT 2 Företagets organisation och ledning (5 poäng)
Momentets övergripande mål är att ge grundläggande kunskaper om olika sätt att organisera och leda ett företags verksamhet. Såväl olika sätt att betrakta företags organisation och ledning som olika teorier kring organisationsstrukturens utformning och styrningsproblematiken studeras. Implikationer av skilda synsätt och teorier skall belysas. Sambanden mellan företagets eller organisationens struktur och dess miljö, samt mellan struktur och strategi diskuteras. Det aktuella tänkandet på området presenteras, liksom dess historiska rötter.
Inom denna ram syftar momentet till att:
- ge grundläggande kunskaper om den historiska utvecklingen inom det organisationsteoretiska ämnesområdet
- ge förståelse för några inom organisationsteorin centrala perspektiv
- utveckla studenternas kunskaper om hur ledarskap utövas och förändringsarbete bedrivs i företag och organisationer
Ledarskap och medarbetarskap behandlas ur såväl deskriptiv som normativ synvinkel. I samband med ledarskap diskuteras också organisatorisk flexibilitet och stöd och hinder för förändringsarbete. Betydelsen av organisationens strukturella uppbyggnad för tillvaratagande och utveckling av den mänskliga resursen i företagen behandlas. Organisationens utformning liksom förändringsarbetets uppläggning behandlas utifrån aspekter som delaktighet, kompetensutveckling och lärande i organisationen.
Undervisningens uppläggning.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lärarledda liksom studentledda litteraturseminarier och/eller smågruppsövningar. Gästföreläsningar och elevuppgifter med aktuell, praktisk organisationsteoretisk anknytning utgör komplement till litteraturen. Gästföreläsningar innebär obligatorisk närvaro.
Examination.
Examination sker genom skriftliga tentamina, muntliga förhör samt obligatoriska praktikfallsuppgifter.
Kompletteringar i PM och andra obligatoriska uppgifter ska ske senast två veckor efter momentets slutdatum.
5. Examination
Se under respektive moment. För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 2 veckor för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för moment 2 vårterminer. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.
Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.
För betyget Väl godkänd på kursen krävs dessutom att den studerande klarat minst 75% av de enskilda momentens sammanlagda vägda poängsumma.
Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran ett utbildningsbevis.
6. Allmänt
Nästa kurs inom ämnet företagsekonomi är kurs A61, 10 poäng. Den består av följande moment
- 1. Redovisningssystem, 5 poäng
- 2. Produktionsekonomi, 5 poäng
Förkunskapskravet till kurs A61, 10 poäng i företagsekonomi är att den studerande läst kurs A54, 10 poäng i företagsekonomi.
Företagsekonomi A54 tillsammans med Företagsekonomi A61 motsvarar Företagsekonomi A, 20 poäng och ger behörighet till Företagsekonomi B, 20 poäng.
Ansökan till kurs lämnas till Antagningsenheten 15 oktober för vårtermin alternativt 15 april för hösttermin.
Företagsekonomi A61, 10 poäng samt Företagsekonomi A54, 10 poäng ges även vid sommaruniversitetet. Ansökan till Antagningsenheten redan den 15 mars.
För information om Företagsekonomi B, 20 poäng samt kursen på C/D-nivå i ämnet företagsekonomi, tillträdeskrav m m, kontakta studievägledaren.
Studievägledning
Du kan vända dig till studievägledaren/studierektor om Du av någon anledning kommer efter i studierna. Vänd dig till studievägledaren med alla frågor som inte direkt faller under respektive lärares undervisningsområden.
Examina
För studerande på fristående kurs/ämnesstudier vid Umeå universitet gäller följande för examen
enligt 1993 års högskoleförordning när huvudämnet är företagsekonomi:
Högskoleexamen
Minimikrav:- 80 poäng poäng avslutade/hela kurser
Speciellt krav:- Minst 40 poäng i företagsekonomi (A+B-kurs)
Examenstitel:- Högskoleexamen med företagsekonomi som huvudämne
- Degree of Diploma in Social Science with a major in Business Administration
Filosofie kandidatexamen
Minimikrav:- 120 poäng poäng avslutade/hela kurser
Speciellt krav:- Minst 60 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng skall ingå
Biämne:- Minst 20 poäng.
Examenstitel:- Filosofie kandidatexamen med företagsekonomi som huvudämne
- Degree of Bachelor in Social Science with a major in Business Administration
Filosofie magisterexamen
Minimikrav:- 160 poäng poäng avslutade/hela kurser
Speciellt krav:- Minst 80 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng
- och D-uppsats 10 poäng skall ingå
Biämne:- Minst 20 poäng.
Examenstitel:- Filosofie magisterexamen med företagsekonomi som huvudämne
- Degree of Master in Social Science with a major in Business Administration
Ekonomie kandidatexamen
Minimikrav:- 120 poäng poäng avslutade/hela kurser
Speciella krav:- Minst 60 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng skall ingå
- Juridisk översiktskurs, 10 poäng
- Statistik, 20 poäng
- Nationalekonomi, 20 poäng
Examenstitel:- Ekonomie kandidatexamen
- Bachelor of Science in Business Administration and Economics
Ekonomie magisterexamen
Minimikrav:- 160 poäng poäng avslutade/hela kurser
Speciella krav:- Minst 80 poäng i företagsekonomi, C- och D-uppsats om vardera 10 poäng skall ingå
- Juridisk översiktskurs, 10 poäng
- Statistik, 20 poäng
- Nationalekonomi, 20 poäng
Examenstitel:- Ekonomie magisterexamen
- Master of Science in Business Administration and Economics
För ytterligare information kontakta studievägledaren.
7. Kurslitteratur Företagsekonomi A54, 10 poäng
MOMENT 1 Marknadsföring (5 poäng)
Kotler, P., Armstrong, G.,Saunders, J., Wong, V. Principles of Marketing (The European Edition),Prentice Hall (1996)
Svensson, C.A., Den svenska marknadsföringslagstiftningen. Studentlitteratur (1997)
Grönroos, C., Marknadsföring i tjänsteföretag, Liber-Hermods 1996,upplaga 3
Artiklar kan tillkomma
MOMENT 2 Företagets organisation och ledning, (5 poäng)
Bolman, L.G., Nya perspektiv på organisation och ledarskap - Artisteri, valmöjlighet och ledning. Studentlitteratur. 1995
Burnes, B., Managing Change - A Strategic Approach to Organisational Dynamics. Pitman Publiching. 2nd Ed. 1996
Eriksson, L., Packendorff, J., Utveckla ett företag - ett praktikfall i organisation och ledarskap. Academia Acta 1997.
Tillkommer artiklar och anvisat material. Studentexpeditionen.
Referenslitteratur till kurs A54,
Blomqvist, Klevsjö, Söderström, Grundläggande matematik för ekonomstudier (kompendium). Akademibokhandeln.
Bjerke, B, Några tankar inför företaget. Studentlitteratur Lund 1989
Hedström, Owe.R, PM om PM. Studentexpeditionen