Länk till aktuell kursplan
Alternativ layout Kurswebb Äldre kursplaner
Syllabus, course FEKB53
Business Administration, 20 points.
(Intermediate level)
Kurskod: FEKB53
Ansvarig enhet: Handelshögskolan
Nivå: B, grundnivå
Ämne: Företagsekonomi
Utbildningsområde: Samhällsvetenskap
Kursen ingår som en kurs på B-nivå i en kandidat- eller magisterexamen vid Umeå universitet.
Kursen är inrättad av Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen har fastställts 2006-05-29 att gälla fr om 2006-08-28.
Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment:
2. Räkenskapsanalys och värdering, 5 poäng / Financial Analysis, 7.5 ECTS
3. Vetenskaplig metod, 5 poäng / Research Methodology in Business Administration, 7.5 ECTS
4. Entreprenörskap och affärsutveckling, 5 poäng / Entrepreneurship and Business Development, 7.5 ECTS
För tillträde till kursen fordras minst 15 poäng av kurs A i företagsekonomi, 20 poäng (FEKA53) eller motsvarande.
Undervisningen strävar mot en handledningsinriktad studieform och bedrivs i form av traditionella
föreläsningar, gruppövningar, seminarium och praktikfall. Under kursen används kalkylprogrammet
Excel som ett finansiellt besluts- och analysstöd. Genom detta underlättas förståelsen för de
analysverktyg som behandlas under kursen samtidigt som grundläggande kunskaper i detta
(eller liknande) kalkylprogram är i det närmaste en nödvändighet för en företagsekonom.
Gästföreläsningar kan ligga till grund för examinationen.
Examination sker med hjälp av skriftlig tentamen. Vad beträffar betygssättning gäller den
tregradiga skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.
Undervisningen strävar mot en handledningsinriktad studieform och bedrivs i form av traditionella
föreläsningar, gruppövningar, seminarium och praktikfall där de studerande på egen hand samlar
information, analyserar densamma och med hjälp av olika modeller fattar beslut om lämpliga
handlingsalternativ. Deltagande i seminarieövningar som innehåller element av examination är
obligatoriskt.
Examinationsförfarandet är uppbyggt av inslag som: obligatorisk närvaro, muntlig framställning
samt författande av PM och skriftliga tentamina. Kompletteringar i PM och andra obligatoriska
uppgifter skall ske senast två veckor efter momentets slutdatum. Vad beträffar betygssättning
gäller den tregradiga skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.
Förväntat studieresultat:
Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna:
Momentet inleds med en diskussion kring kunskapsbildningsprocessen med betoning på vetenskaplig kunskapsproduktion. Centrala byggstenar i denna process utgörs av referensramar, vetenskapsideal, problemformulering, angreppssätt samt metoder för datainsamling och analys.
Ett särskilt fokus läggs på vikten av ett genomtänkt ämnesval samt av problematisering och noggrann problemspecificering. De övergripande vetenskapliga angreppssätten (framför allt induktion och deduktion) penetreras och kopplas till olika typer av analysstrategier. Vidare diskuteras kvantitativa och kvalitativa metoders möjligheter och begränsningar. Urvals- och datainsamlingsmetoder granskas vad gäller bl.a. möjligheterna att få tillgång till information.
Under kursen ingår också moment som ger kännedomen om och utvecklar förmågan att finna information i databaser, att på ett ändamålsenligt sätt använda olika typer av information och utifrån källkritiska kriterier utvärdera denna.
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och handledning.
Gästföreläsningar kan ligga till grund för examinationen. Examinationsgrundande delar i momentet innebär obligatorisk närvaro.
Momentet examineras genom individuell skriftlig och/eller muntlig examination
samt PM-författande. Dugga kan förekomma. På momentet ges betyget Väl godkänd,
Godkänd eller Underkänd
Förväntat studieresultat:
Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna;
Under momentet behandlas entreprenörskapsbegreppet och kunskapsområdets framväxt. Begreppet problematiseras och områdets multidisciplinära karaktär belyses. Ett entreprenörskapsperspektiv grundat i tanken om socialt agentskap ställs mot det managementperspektiv som dominerat i tidigare kurser.
Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag och förnyelse av befintliga företag. En central frågeställning är: Hur utvecklas entreprenöriella processer och vilka är processernas väsentliga drivkrafter? Drivkrafterna återfinns såväl hos entreprenören/det entreprenöriella teamet som i de dynamiska sammanhang i vilka processerna ingår. Frågor om vad entreprenöriellt agerande innebär och hur entreprenöriella förhållningssätt relateras till rådande samhällstrender och strukturella förändringar belyses med hjälp av teoretiska resonemang och praktiska exempel. Huvuddelen av diskussionerna sker genom studentföreläsningar som organiseras i form av teman. Några exempel på teman som kan förekomma är entreprenörskapets relation till genus, tillväxt eller hållbar utveckling resp. frågeställningar om intraprenörskap och etableringsprocessen.
Entreprenörskapet manifesterar sig i konkret affärsverksamhet. Som ett led i kursen integreras företagandets olika aspekter genom att tidigare förvärvade kunskaper inom ämnet utnyttjas för att utveckla en affärsidé och att konkretisera idén i en affärsplan. Genom detta förenas entreprenörskapsperspektivet med det managementperspektiv som också är en förutsättning för företagande.
Utbildningen i entreprenörskap skall också bidra till att utveckla studenternas kreativitet, initiativförmåga och handlingsorientering. Kursens pedagogiska idé och strävan bygger därför på nyckelord som teoretisk abstraktion och praktisk konkretion i samspel med studenternas egenaktivitet och förmåga att lära i interaktion med andra.
Ett mindre antal föreläsningar av introducerande och orienterande karaktär kompletteras med gästföreläsningar av forskare, entreprenörer och andra som praktiskt arbetar med entreprenörskap och affärsutveckling.
Arbetsformer som ställer krav på studentens initiativtagande och handlingsorientering dominerar under kursen. Studenterna får, som en integrerad del i kursuppläggningen, möjlighet att öva sin förmåga att inhämta information om ett tema och att i en studentföreläsning kommunicera teoretiska idéer och koppla dem till verkliga företag och entreprenörer. En affärsutvecklingsuppgift genomförs också. Den innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för ett företags fortsatta verksamhet. Uppgiften presenteras muntligt och diskuteras i seminarieform. Arbetet med uppgifterna sker i mindre grupper. Litteraturseminarier kan förekomma.
Momentet examineras genom individuell hemtentamen/skriftlig tentamen, studentföreläsning och en affärsutvecklingsuppgift. Komplettering av obligatoriska uppgifter skall ske senaste två veckor efter momentets slutdatum. På momentet ges betyget väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Om något moment innehåller obligatoriska uppgifter som kan ge den studerande "extra-poäng" att lägga till resultatet på den skriftliga tentamen, kan dessa poäng endast tillgodogöras under huvudtentamen och omtentamen i anslutning till det aktuella kurstillfället.
Vad beträffar betygssättning gäller genomgående den tregradiga skalan: väl godkänd, godkänd, underkänd. För erhållande av betyget godkänd på kursen krävs att alla fyra momenten är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom betyget väl godkänd på minst tre av de i kursen ingående momenten.
Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran via Studentexpeditionen ett utbildningsbevis.
För information om kurser på C/D-nivån, i ämnet företagsekonomi m m kontakta studievägledaren.
Klofsten, Magnus, Affärsplattformen. Entreprenören och företagets första år. SNS Förlag 2002.
Landström, Hans, Entreprenörskapets rötter. Studentlitteratur 2005.
Lindholm-Dahlstrand, Å., Teknikbaserat nyföretagande. Tillväxt och affärsutveckling. Studentlitteratur 2004.
Normann, Richard, När kartan förändrar landskapet. Liber Ekonomi 2001.
Artiklar tillkommer.
-------------
Referenslitteratur till kurs B53, 20 poäng
Walkenbach, J. Excel 2007 Bible. John Wiley And Sons Ltd, Sverige, 2006.
(Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet.
Studenten förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt
under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter).
-------------
Umeå Universitet, Handelshögskolan, 901 87 Umeå
Tel: 090-786 50 00 vx. Fax: 090-786 66 74. www.usbe.umu.se