FÖRETAGSEKONOMI, A54, 10 poäng

Uppdaterad version av denna kurs

Syllabus, course A
Business Administration, 10 credits.
(Introductory level)

Kurskod: FEKA54
Ansvarig institution: Företagsekonomi
Ämne: Företagsekonomi
Nivå: A
Utbildningsområde: Samhällsvetenskap

Kursen ingår som en kurs på A-nivå i en kandidat- eller magisterexamen vid Umeå universitet.


1. Beslut om inrättande

Kursen är inrättad av Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen har fastställts i företagsekonomiska institutionens styrelse 1997-06-10 att gälla fr o m 1998-06-08.


2. Mål och innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment:

Kursen ska förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/-organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer.


3. Förkunskapskrav

Förutom allmän behörighet krävs särskild behörighet enligt följande: Matematik, 1 åk H S E N T / 2 åk So Ek Mu Du / KomVux etapp 2/B. Den särskilda behörigheten gäller t om antagningen till sommaruniversitetet 1998.

Fr om antagning till höstterminen 1998 gäller Sb D.4.1. Matematik C (200 tim) samt Samhällskunskap A (90 tim)

En betydande del av kurslitteraturen är på engelska.


4. Moment, undervisnings- och examinationsformer


MOMENT 1 Marknadsföring (5 poäng)

Momentets övergripande syfte är att ge grundläggande kunskaper i de uppgifter som är kopplade till marknadsföringsfunktionen i ett varu- eller tjänsteproducerande företag. Inom denna ram skall momentet ge:

Momentet betonar olika strategiska, taktiska och operativa modeller för bearbetning av en marknad. Detta innebär en fokusering på marknadsföringsfunktionens kopplingar till aktörer som kunder och konkurrenter. Dessutom beaktas de interna relationerna mellan marknadsföringsfunktionen och övriga funktioner i företaget och de krav dessa relationer ställer på informationsöverföring, planering och organisation.

Momentet är inriktat mot två marknadsföringsteoretiska inriktninga marketing-mix synsättet samt tjänstemarknadsföring. Marketing-mix synsättet innefattar en traditionell syn på marknadsföring där en marknad bearbetas genom de fyra konkurrensmedlen produkt, pris, plats (distribution) samt påverkan. Den sammansättning som väljs avseende dessa konkurrensmedel anger företagets marketing-mix och därmed valet av metod för företagets marknadsbearbetning.

Tjänstemarknadsföring och service management beaktar skillnader mellan varor och tjänster samt de krav detta medför för marknadsföring av tjänster. I detta avseende presenteras modeller vilka beaktar dels behovet av att med traditionella konkurrensmedel bearbeta marknaden, dels kravet på hantering av kundrelationer i tjänsteföretaget.

Samhällets krav på marknadsföring uttrycks bl a i marknadsföringslagstiftningen. Kursen behandlar därför den svenska marknadsföringslagstiftningen som anger de juridiska ramarna för olika marknadsföringsaktiviteter.

Undervisningens uppläggning

Momentets olika områden bearbetas genom föreläsningar och case. Casediskussionerna behandlar olika praktiska marknadsföringsproblem. Syftet med dessa är att öka förståelsen för marknadsföring som område genom att träna studenterna i att hantera modeller och att söka information.

Examination

Momentet examineras genom caseuppgifter samt skriftlig tentamen.
Kompletteringar av caseuppgifter och andra obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter momentets slutdatum.
På momentet ges betyget väl godkänd, godkänd eller underkänd.


MOMENT 2 Företagets organisation och ledning (5 poäng)

Momentets övergripande mål är att ge grundläggande kunskaper om olika sätt att organisera och leda ett företags verksamhet. Såväl olika sätt att betrakta företags organisation och ledning som olika teorier kring organisationsstrukturens utformning och styrningsproblematiken studeras. Implikationer av skilda synsätt och teorier skall belysas. Sambanden mellan företagets eller organisationens struktur och dess miljö, samt mellan struktur och strategi diskuteras. Det aktuella tänkandet på området presenteras, liksom dess historiska rötter.

Inom denna ram syftar momentet till att:

Ledarskap och medarbetarskap behandlas ur såväl deskriptiv som normativ synvinkel. I samband med ledarskap diskuteras också organisatorisk flexibilitet och stöd och hinder för förändringsarbete. Betydelsen av organisationens strukturella uppbyggnad för tillvaratagande och utveckling av den mänskliga resursen i företagen behandlas. Organisationens utformning liksom förändringsarbetets uppläggning behandlas utifrån aspekter som delaktighet, kompetensutveckling och lärande i organisationen.

Undervisningens uppläggning.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lärarledda liksom studentledda litteraturseminarier och/eller smågruppsövningar. Gästföreläsningar och elevuppgifter med aktuell, praktisk organisationsteoretisk anknytning utgör komplement till litteraturen. Gästföreläsningar innebär obligatorisk närvaro.

Examination.

Examination sker genom skriftliga tentamina, muntliga förhör samt obligatoriska praktikfallsuppgifter.
Kompletteringar i PM och andra obligatoriska uppgifter ska ske senast två veckor efter momentets slutdatum.


5. Examination

Se under respektive moment. För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 2 veckor för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för moment 2 vårterminer. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.

Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.

För betyget Väl godkänd på kursen krävs dessutom att den studerande klarat minst 75% av de enskilda momentens sammanlagda vägda poängsumma.

Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran ett utbildningsbevis.


6. Allmänt

Nästa kurs inom ämnet företagsekonomi är kurs A61, 10 poäng. Den består av följande moment

Förkunskapskravet till kurs A61, 10 poäng i företagsekonomi är att den studerande läst kurs A54, 10 poäng i företagsekonomi.

Företagsekonomi A54 tillsammans med Företagsekonomi A61 motsvarar Företagsekonomi A, 20 poäng och ger behörighet till Företagsekonomi B, 20 poäng.

Ansökan till kurs lämnas till Antagningsenheten 15 oktober för vårtermin alternativt 15 april för hösttermin.

Företagsekonomi A61, 10 poäng samt Företagsekonomi A54, 10 poäng ges även vid sommaruniversitetet. Ansökan till Antagningsenheten redan den 15 mars.

För information om Företagsekonomi B, 20 poäng samt kursen på C/D-nivå i ämnet företagsekonomi, tillträdeskrav m m, kontakta studievägledaren.

Studievägledning

Du kan vända dig till studievägledaren/studierektor om Du av någon anledning kommer efter i studierna. Vänd dig till studievägledaren med alla frågor som inte direkt faller under respektive lärares undervisningsområden.

Examina

För studerande på fristående kurs/ämnesstudier vid Umeå universitet gäller följande för examen enligt 1993 års högskoleförordning när huvudämnet är företagsekonomi:

Högskoleexamen

Filosofie kandidatexamen

Filosofie magisterexamen

Ekonomie kandidatexamen

Ekonomie magisterexamen

För ytterligare information kontakta studievägledaren.


7. Kurslitteratur Företagsekonomi A54, 10 poäng


MOMENT 1 Marknadsföring (5 poäng)

Kotler, P., Armstrong, G.,Saunders, J., Wong, V. Principles of Marketing (The European Edition),Prentice Hall (1996)

Svensson, C.A., Den svenska marknadsföringslagstiftningen. Studentlitteratur (1997)

Grönroos, C., Marknadsföring i tjänsteföretag, Liber-Hermods 1996,upplaga 3

Artiklar kan tillkomma


MOMENT 2 Företagets organisation och ledning, (5 poäng)

Bolman, L.G., Nya perspektiv på organisation och ledarskap - Artisteri, valmöjlighet och ledning. Studentlitteratur. 1995

Burnes, B., Managing Change - A Strategic Approach to Organisational Dynamics. Pitman Publiching. 2nd Ed. 1996

Eriksson, L., Packendorff, J., Utveckla ett företag - ett praktikfall i organisation och ledarskap. Academia Acta 1997.

Tillkommer artiklar och anvisat material. Studentexpeditionen.


Referenslitteratur till kurs A54,

Blomqvist, Klevsjö, Söderström, Grundläggande matematik för ekonomstudier (kompendium). Akademibokhandeln.

Bjerke, B, Några tankar inför företaget. Studentlitteratur Lund 1989

Hedström, Owe.R, PM om PM. Studentexpeditionen


< Lennart.Widmark@fek.umu.se >