Finansiering av entreprenöriella företag C, 10 poäng Syllabus, course C Business Administration Entrepreneurial finance, 10 credits Kurskod: FEUC10 Ansvarig institution: Företagsekonomi Ämne: Företagsekonomi Nivå: C Utbildningsområde: Samhällsvetenskap Kursen ingår som en kurs på C/D-nivån i en kandidat- eller magisterexamen vid Umeå universitet. Kursen kan också ingå som en kurs i Ekonomprogrammet med entreprenörskapsinriktning vid Handelshögskolan vid Umeå universitet. 1 Beslut om inrättande Kursen är inrättad av samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen är fastställd i företagsekonomiska institutionens styrelse 2002-06-04. 2 Mål och innehåll Utbildningen i entreprenörskap syftar till att ge breda företagsekonomiska kunskaper men med speciell tillämpning av dessa i entreprenöriella företag. Med entreprenöriella företag menas framförallt unga företag med innovativ affärsidé och tillväxtpotential. Moment 1 Finansiering av entreprenöriella företag (7 poäng) Momentet varvar teoretiska föreläsningar och litteraturseminarium med praktiska case och gästföreläsningar. Nedan ges en kort beskrivning av de olika delmoment som behandlas. Introduktion Momentet inleds med att introducera entreprenörskapsbegreppet. Vad är en entre- prenör? Vad skiljer en entreprenör från en traditionell småföretagare? Vad finns det för olika former av småföretagande? Därefter behandlas tillväxt. Här är den inledande frågan om tillväxt alltid är bra. Vi diskuterar de olika faser som ett växande företag går igenom. Vilka problem skapar långsiktig tillväxt och hur kan dessa hanteras? Speciellt fokuseras här på att diskutera tillväxtens effekter på företagets finansiella situation. Affärsplanen Det entreprenöriella företagets finansiering bör ses i skenet av övriga strate- giska beslut. Affärsplanen är ett samlande dokument över företagets totala strategiska intentioner. En viktig del på kursen är därför att utveckla stu- denternas förmåga att utveckla och kritiskt granska affärsplanen. Bl.a. behandlas: · Hur affärsplanen för ett entreprenöriellt företag skiljer från andra företags affärsplaner. · Kopplingen mellan företagets strategiska planering och affärsplanen. · Affärsplanens finansiella aspekter. · Hur affärsplanen kan utformas för att attrahera externa investerare. Strategisk planering för det entreprenöriella företaget Här behandlas bl.a.: · Vad gör en plan strategisk? · Hur utformas en finansiell strategi? · Kopplingen mellan företagets finansiella strategi, produkt- och marknads- strategi och dess organisatoriska strategi. En viktig del i detta delmoment är att utveckla en förmåga att utvärdera hur olika strategiska alternativ kan påverka företagets nuvärde (Net Present Value). Här introduceras därför ett antal tekniker för detta, t ex beslutsträd, simulering och reala optioner. Metoder för att prognostisera finansiella behov Grunderna i finansiell prognostisering (pro formas) behandlas. Finansiella prognoser är ett viktigt verktyg för att uppskatta företagets värde och framtida finansiella behov. Finansiell kontroll är ofta avgörande för det entreprenöriella företagets överlevnad. Fyra avgörande faktorer för företagets finansiella behov behandlas speciellt; effektivitet, lönsamhet, kassaflöden och försäljningstillväxt. Vidare behandlas även: · Uthållig tillväxt (sustainable growth model). · Känslighetsanalys av företagets kassaflöden. · Uppskattning av företagets finansiella behov med scenarioanalys. · Kopplingen mellan företagets finansiella planering och dess kapitalbehov. Värdering Med utgångspunkt från tidigare baskunskaper om företagsvärdering utvecklas värderingsproblematiken kring det entreprenöriella företaget. Värderingsproblematiken behandlas från såväl den externa investerarens (t ex venture-capitalföretagets) som entreprenörens perspektiv. En återkommande fråga under detta delmoment är hur traditionella modeller för att uppskatta företagets kapitalkostnad (och då i synnerhet Capital Asset Pricing Model) förändras av entreprenörens bristande möjlighet att diversifiera sina risker. Finansiella kontrakt En slutsats av föregående delmoment är bl.a. att relation mellan entreprenören och externa investerare har en påverkan på företagets värde. Detta resonemang mynnar därefter ut i att behandla hur kontraktet mellan dessa parter kan utformas. Bl.a. behandlas här hur man kan hantera problem med asymmetrisk information mellan företagets ägare. Finansieringsmöjligheter Ytterligare ett delmoment behandlar det entreprenörialla företagets finansierings- möjligheter. Utgångspunkten för detta block är de skiftande finansiella behov och möjligheter som uppstår under företagets livscykel, från sådd- och uppstarts- finansiering till finansiering av senare tillväxtfaser. Olika former av finansieringskällor diskuteras så som självfinansiering, banklån statliga lån och stöd, venture capital, business angles etc. Speciellt intresse ägnas åt den svenska riskkapitalmarknaden, hur den fungerar, vilka aktörerna är. Momentets avslutas med att ta upp exitproblematiken, d v s hur entreprenören och investerare i det entreprenöriella företaget kan avsluta sitt engagemang i företaget. I detta avseende diskuteras därför börsnoteringsprocessen, företags- försäljning, management buy-out (MBO) m m. Moment 2 Fördjupning i entreprenöriell finansiering (3 poäng) Arbetet under detta moment är framförallt ett självständigt arbete som syftar till fördjupning av någon eller några av föregående moments problemområden. 3 Förkunskapskrav För tillträde till kursen fordras att den studerande klarat minst 30 poäng av A- och B-kurs i ämnet Företagsekonomi 20 + 20 poäng, 4 Undervisningens uppläggning Undervisningen består av föreläsningar av institutionens egna föreläsare, av gäster och eleverna själva, av lärarledda lektioner, av handledning, seminarier, diskussioner i större eller mindre grupper. Undervisningen strävar efter ett stort inslag av praktiker som fungerar både som lärare och diskussionspartners. Deltagande i de flesta undervisnings-aktiviteterna är obligatoriskt. Gäst- föreläsningar kan ligga till grund för examinationen. 5 Examination Examination sker i form av skriftliga tentamina, PM-skrivning med åtföljande redovisning och gruppdiskussion, aktiv närvaro, muntlig föredragning samt lösande av praktikfallsuppgifter. Kompletteringar i PM och andra obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursens slutdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället vid skriftligt prov anordnas ett nytt tillfälle inom 2-3 veckor för kurs som ges med normal studietakt. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin. Därutöver förekommer normalt extratentamens- möjlighet varje läsår veckan innan höstterminsstart. Information lämnas av studievägledaren. Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygs- sättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. För moment som examineras genom skriftligt prov i slutet av vårtermin ges omtentamenstillfälle i augusti. Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga skalan: Väl godkänd (Vg), Godkänd (G) och Underkänd (U). För erhållande av betyget Godkänd på kursen krävs att de ingående momenten är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen krävs dessutom att den studerande erhållit minst 75% av de enskilda momentens sammanlagda vägda poängsumma eller motsvarande. MUNTLIG TENTAMEN Muntlig examination ingår vid ett tillfälle i examinationen för C10/D10-kurs i företagsekonomi. Administration: Efter att ha klarat examinationer upp t o m 50 poäng i företags- ekonomi (A- och B-kurs samt en C10/D10-kurs) skall den studerande inom två veckor anmäla sig till den muntliga tentamen. (Anmälan görs på Studentexpeditionen). Den muntliga tentamen anordnas uteslutande under normal terminstid. Examinator: Professor/Senior lärare. Syfte och omfattning: Tentamen utformas som ett samtal mellan student och examinator och skall kunna beröra samtliga områden vilka ryms inom ramen för 50 poängs studier i ämnet företagsekonomi. Samtalet skall ges sådan inriktning att den studerandes förståelse för helheten av ämnesområdet framkommer. Särskild vikt bör härvid läggas vid den specialkurs den studerande valt på C-nivån. Tentamen ges individuell utformning och bör beröra aktuella problemområden. Betyg: Betygsskalan Underkänd och Godkänd tillämpas. För studerande som inte godkänns anordnas ett nytt provtillfälle i samråd med examinator. Betyg på C10/D10-kurs sätts först när alla prov och obligatoriska delar är godkända. Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran ett utbildningsbevis. 6 Tillgodoräknande m m Studerande som läst delar av kurs C10/D10 enligt äldre ordning får tillgodo- räkna sig dessa efter studierektors bedömning. Fr o m höstterminen 1993 är det ej möjligt att kombinera moment från olika kurser på C/D-nivån i företagsekonomi till examensgrundande kurs. För information om kurser på C/D-nivån kontakta studievägledaren. Examina För studerande på fristående kurs/ämnesstudier vid Umeå universitet gäller följande för examen enligt 1993 års högskoleförordning när huvudämnet är företagsekonomi: Filosofie kandidatexamen Minimikrav: 120 poäng avslutade/hela kurser Speciellt krav: Minst 60 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng skall ingå Biämne: Minst 20 poäng. Examenstitel: Filosofie kandidatexamen med företagsekonomi som huvudämne (översätts) Bachelor of Social Science with a major in Business Administration Filosofie magisterexamen Minimikrav: 160 poäng avslutade/hela kurser Speciellt krav: Minst 80 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng och D-uppsats 10 poäng skall ingå Biämne: Minst 20 poäng. Examenstitel: Filosofie magisterexamen med företagsekonomi som huvudämne (översätts) Master of Social Science with a major in Business Administration Ekonomie kandidatexamen Minimikrav: 120 poäng avslutade/hela kurser Speciella krav: Minst 60 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng skall ingå Juridisk översiktskurs, 10 poäng Statistik, 10 poäng (fr om 2001-02-06) Nationalekonomi, 20 poäng Examenstitel: Ekonomie kandidatexamen (översätts) Bachelor of Science in Business Administration and Economics Ekonomie magisterexamen Minimikrav: 160 poäng avslutade/hela kurser Speciella krav: Minst 80 poäng i företagsekonomi, C- och D-uppsats om vardera 10 poäng skall ingå Juridisk översiktskurs, 10 poäng Statistik, 10 poäng (fr om 2002-12-17) Nationalekonomi, 20 poäng Examenstitel: Ekonomie magisterexamen (översätts) Master of Science in Business Administration and Economics För ytterligare information se http://www.fek.umu.se/svl/lwexamen.html eller kontakta studievägledaren. 7 Kurslitteratur Institutionen för företagsekonomi. Artikelkompendium: Finansiering av entreprenöriella företag. Studentexpeditionen Smith, J.K.; Smith R.L. Entrepreneurial Finance. Wiley, 2000. ISBN 0-471-32287-3 Referenslitteratur Nilsson, H., Isaksson, A., Martikainen, T., Värdering med fundamental analys Lund: Studentlitteratur, 2002. Wickham, Philip A. Strategic entrepreneurship : a decision-making approach to new venture creation and management London : Pearson Education, 2000. Osteryoung, J.S.; Derek, L.N.; Davies, L.G. Small firm finance: An entrepreneurial analysis. Fort Worth: The Dryden Press/Harcourt Brace College Publisher 1997.