Entreprenörskap för ingenjörer A, 10 poäng Entrepreneurship for engineers, 10 credits (Introductory level) Kurskod: FEKA84 (tidigare benämning TFEA12) Ansvarig institution: Företagsekonomi Ämne: Företagsekonomi Nivå: A Utbildningsområde: Samhällsvetenskap Kursen kan ingå som allmän ingenjörskurs i en högskole- eller civilingenjörsexamen samt i en teknologie kandidat- eller teknologie magisterexamen. Kursen kan även ingå som en kurs på A-nivå i en kandidat- eller magisterexamen vid Umeå universitet. Kursen vänder sig i första hand till studerande som avklarat 60 poäng på civil- eller högskoleingenjörsutbildning. Kursen är även öppen för andra studerande. 1. Beslut om inrättande Kursen är inrättad av Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen är fastställd i företagsekonomiska institutionens styrelse 2001-12-11. Kursplanen har reviderats 2002-02-11 i enlighet med Umeå Universitets Regelsamling för grundutbildningen, samt 2002-03-11 avseende förtydligande under rubriken Tillgodoräknande. 2. Mål och innehåll Moment 1, 5 poäng. Entreprenörskap och småföretagande - en översikt Momentets övergripande syfte är att ge grundläggande kunskaper om entreprenörskapets drivkrafter, förståelse för förnyelse, kreativitet och innovativitet. Inom ramen för detta behandlas · Företagandets villkor och möjligheter i dagens samhälle · Entreprenörens betydelse för förnyelse och samhällsutveckling · Vad som är kännetecknande för entreprenören och entreprenörskap i små företag Momentet innehåller också en systematisk kartläggning av kunskaper och färdigheter hos studerandegruppen med avseende på entreprenörskap och ideutveckling. Gruppens kunskaps- och färdighetsprofil analyseras som ett moment i en kunskapsuppbyggnad och färdighetsträning. Med utgångspunkt från gruppens kunskaps- och färdighetsprofil fokuseras olika områden som hämtas ur nedanstående generella program. Affärside, (produkt- eller tjänsteide), marknadsbehov och marknadsstrategi. Skydd av affärsideer, patent mm. Produktutveckling och design. Företagsformer. Ekonomi och finansiering Ekonomisk analys. Budget och kapitalbehov. Att utarbeta en affärsplan. Att arbeta i med- och motvind. Mentor, kompanjonskap, bollplank. Kvalitetssäkring av utvecklingsarbetet. Viktiga inslag är att skapa närmare kontakter mellan studerande och verksamma företag och organisationer/myndigheter, för att därmed öka studenternas insikter i företagande och företagsverksamhet. Särskilt eftersträvas ett aktivt utbyte med teknikbaserade och innovationsorienterade företag, liksom med de universitets- baserade organisationer som verkar i gränslandet mellan universitet och omvärld (exempelvis Teknikbrostiftelsen, Uminova etc). Moment 2, 5 poäng. Affärsideutveckling - projektarbete Momentets övergripande mål är att med utgångspunkt från en ide utveckla en färdig affärsplan utifrån det nyvunna kunnande som erhållits under moment 1. Systematiskt analys-, utvecklings- och projektarbete är centralt i kursmomentet. Projektarbetet utgår från ett antal affärsideer som tas fram och börjar bearbetas direkt vid kursstarten. Målet med projektarbetet är att ge kunskaper och färdigheter i hur framgångsrikt entreprenöriellt projektarbete kan bedrivas. Utvecklandet av affärsiden i samspel med marknadens och samhällets krav analyseras. Arbetsorganisation inom ett företag och samverkan med kunden belyses och tillämpas. Projektfaser: 1. Från affärside till affärsplan 2. Utsortering av affärsideer och sammansättning av grupper 3. Kundbehov och produktkrav 4. Marknadspotential och marknadsstrategi 5. Organisation, ekonomi och lönsamhetsanalys 6. Utarbetande av affärsplan 7. Redovisning av projektarbetet 8. Analys och utvärdering 3. Förkunskapskrav Standardbehörighet D.4.1 med undantag för Samhällskunskap 4. Undervisningens uppläggning Undervisningen ges i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och studiebesök. Ett aktivt deltagande i grupparbete är en del av kunskapsinhämtande och färdighetsträning. Deltagande i examinationsgrundande undervisningsmoment är obligatoriskt. Med hänsyn till kursens inriktning på nätverkande och kontaktskapande mellan studenter och företagsvärld ingår också ett antal gästföreläsningar och seminarier tillsammans med olika företagsrepresentanter. Därtill kommer också ett betydande inslag av aktiviteter/laborationer i grupp, där deltagarna har till uppgift att utveckla sin egen affärsplan för en verklig eller fiktiv affärside/företagsetablering. I arbetet med den "egna agendan" för affärsutveckling av ny eller redan etablerad verksamhet sker handledning av såväl lärare som externa mentorer, för att på så sätt förankra arbetet i både en akademisk och en mera tillämpad kontext. Slutdokumentet utgörs av en affärsplan. Kompletteringar i PM och andra obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Gästföreläsningar kan ligga till grund för examinationen. 5. Examinationsformer och betygssättning Kunskapsredovisningen sker genom projektarbete i grupp. Betygsättning sker individuellt utifrån muntlig presentation, opponering och rapport. Samtliga deltagare svarar för innehållet i rapporten. Respektive moment avslutas med en skriftlig tentamen. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). För att bli godkänd på hela kursen krävs aktivt deltagande, avslutat projektarbete och närvaro på examinationsgrundande obligatoriska moment. För betyget Med beröm godkänd på kursen krävs dessutom att den studerande erhållit minst 75% av de enskilda momentens sammanlagda vägda poäng- summa eller motsvarande. För den som underkänts vid momentens avslutande provtillfällen anordnas normalt ett nytt tillfälle inom 2-3 veckor. Om kursen ges som avslutande kurs under vårtermin sker nytt provtillfälle veckan före höstterminsstart. Därpå följande tentamens- möjlighet ges i regel i samband med att kursen ges nästföljande termin. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet (sk uppsamlingstentamen) varje läsår veckan före höstterminsstart. Skrivningsanmälan för uppsamlingstentamen görs via företags- ekonomiska institutionens Studentexpedition. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygs- sättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran ett utbildningsbevis. 6. Tillgodoräknande Kursen får ej ingå i examen tillsammans med kursen Entreprenöriell affärs- utveckling A, 5 poäng (FEKA83) eller kursen Entreprenörskap och start av nya verksamheter A, 5 poäng (FEKA81). Kursen är p g a sin målgruppsinriktning ej påbyggbar med andra kurser på A- eller B-nivå i företagsekonomi. Studievägledning: Du kan vända dig till studievägledaren/studierektor om du av någon anledning kommer efter i studierna. Vänd dig till studievägledaren med alla frågor som inte direkt faller under respektive lärares undervisningsområden. 7. Kurslitteratur Burns P, 2001, Entrepreneurship and Small Business, Palgrave, ISBN 0-333-91474-0. Fölster, S, 2000, Företagarens återkomst, Den nya ekonomin och det entreprenanta samhället. SNS Förlag, ISBN 91-7150-789-2. Klofsten, M, 1998, Affärsplattformen, Entreprenören och företagets första år. SNS Förlag, ISBN 91-7150-721-3. Artiklar och annat material tillkommer -------------------------------------- Detaljschema se, http://www.fek.umu.se/utbildning/schema/ UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för företagsekonomi 901 87 Umeå