Entreprenöriell affärsutveckling A, 5 poäng Entrepreneurial business development, 5 credits (Introductory level) Kurskod: FEKA83 (tidigare benämning MASA07) Ansvarig institution: Företagsekonomi Ämne: Företagsekonomi Nivå: A Utbildningsområde Samhällsvetenskap Kursen kan ingå som allmän ingenjörskurs i en högskole- eller civilingenjörsexamen samt i en teknologie kandidat- eller teknologie magisterexamen. Kursen kan även ingå som en kurs på A-nivå i en kandidat- eller magisterexamen vid Umeå universitet. Kursen vänder sig i första hand till studerande som avklarat 60 poäng på civil- eller högskoleingenjörsutbildning. Kursen är även öppen för andra studerande. 1. Beslut om inrättande Kursen är inrättad av Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen är fastställd i företagsekonomiska institutionens styrelse 2005-05-13 att gälla fr om 2005-10-31. 2. Mål och innehåll Kursens teoretiska bas ligger inom entreprenörskapsområdet som introduceras med en överblick av detta område i termer av historik, nuläge, aktuella utvecklingstrender samt de idag mer framträdande forskningsansatserna. Ett centralt mål med kursen är att deltagarna ska lära sig att identifiera och utveckla en affärside inom olika affärsmiljöer, t ex nya företag, existerande företag och avknoppningsföretag. Deltagarna skall stärka sina insikter, kunskaper och färdigheter i hur man går från kreativa uppslag i en affärsutvecklingsprocess till att utveckla alla delar som ingår i en affärsplan. Ett viktigt inslag i affärsutvecklingsprocessens s lutliga faser blir att förbättra de studerandes insikter om t ex marknads- och finansieringsaspekternas betydelse. Därvid betonas särskilt formerna för presentation, argumentation och "insäljningsarbete" av affärsplanen. Kursen är upplagd kring att utveckla och tillämpa en metod för affärsutveckling, med praktiska exempel och övningar utgående från den ide som gruppen valt. Ingående moment i kursen är produktutveckling, affärsplattform, affärsplanens innehåll och uppbyggnad, analys av projektets/företagets omvärld och marknad, utveckling av affärside, strategier och handlingsplan, åtgärdsprogram, uppföljning av affärsplanen samt presentationer. 3. Förkunskapskrav Standardbehörighet D.4.1 med undantag för Samhällskunskap 4. Undervisningens uppläggning Utbildningen ges med reducerad studietakt, motsvarande 5 poäng under 10 veckor. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiskt grupparbete med handledning. Undervisningen förläggs till onsdagar, eftermiddag. Kursen innehåller föreläsningar av orienterande och problematiserande karaktär. Dessa omfattar entreprenörskap som akademiskt ämne och dess historiska framväxt. Ett väsentligt inslag fokuserar teknikbaserat företagande där såväl nya teknikinriktade företag behandlas liksom formerna för intraprenörskap, avknoppningsföretag, teknikparker och innovationssystem presenteras. Denna del av litteraturen kommer att examinas löpande i form av "duggor". Under ett antal seminarier återknyts till kurslitteraturen och denna mer teoretiska kunskap integreras fortlöpande med de projektarbeten i gruppform där affärsplanearbetet bedrivs. Dessa projektarbeten bedrivs i gruppform. Med hänsyn till kursens inriktning på nätverkande och kontaktskapande mellan studenter och företagsvärld ingår också ett antal gästföreläsningar och seminarier tillsammans med olika företagsrepresentanter. Under kursen erbjuds resursstöd från Uminova Innovation AB. Genom Uminova erbjuds handledning och granskning av den färdiga affärsplanen och vid det slutliga examinationstillfället deltar deras professionella affärsrådgivare tillsammans med kursansvariga. Affärsplanerna med de största marknadsmässiga potentialerna kommer att erbjudas möjligheter att delta i Uminova Innovations inkubator-verksamhet. 5. Examination Kunskapsredovisningen sker genom "duggor", seminarier, projektarbete i grupp, samt muntlig och skriftlig projektredovisning. "Duggor" och seminarier ingår i betygssättningen men störst betydelse tillmäts projektarbetet. Betygsättningen vad gäller projektarbetet sker individuellt utifrån muntlig presentation, opponering och rapport. Samtliga deltagare svarar för innehållet i rapporten. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). För att bli godkänd på hela kursen krävs aktivt deltagande, avslutat projektarbete och närvaro på obligatoriska examinationsgrundande moment. För den som underkänts vid kursens avslutande provtillfälle anordnas normalt ett nytt tillfälle inom 2-3 veckor. Om kursen ges som avslutande kurs under vårtermin sker nytt provtillfälle veckan före höstterminsstart. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges nästföljande läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet (sk uppsamlingstentamen) varje läsår veckan före höstterminsstart. Skrivningsanmälan för uppsamlingstentamen görs via företagsekonomiska institutionens Studentexpedition. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Efter två underkända prov har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran ett utbildningsbevis. 6. Tillgodoräknande mm Kursen får ej ingå i examen tillsammans med kursen Entreprenörskap för ingen- jörer A, 10 poäng (FEKA84). Kursen är p.g.a. sin specifika inriktning ej påbyggbar med eller utbytbar mot andra kurser/moment på A- eller B-nivå i företagsekonomi. Studievägledning: Du kan vända dig till studievägledaren/studierektor om du av någon anledning kommer efter i studierna. Vänd dig till studievägledaren med alla frågor som inte direkt faller under respektive lärares undervisningsområden. 7. Kurslitteratur Anderberg, L. & Eliasson, B. 2002. Marknadsplanen. Praktisk handledning för marknadsplanerare. Liber. Klofsten, M. 1998. Affärsplattformen, Entreprenören och företagets första år. SNS Förlag, Lindholm Dahlstrand, Å. 2004. Teknikbaserat nyföretagande. Tillväxt och affärsutveckling. Studentlitteratur. Artiklar och annat material tillkommer. -------------------------------------- Detaljschema se, http://www.fek.umu.se/utbildning/schema/ UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för företagsekonomi 901 87 Umeå