Företagsekonomi D-uppsats, 10 poäng Syllabus, Course D10 Business Administration D-THESIS (Master's Thesis), 10 points (Specialized) Kurskod: FEKD10 Ansvarig institution: Handelshögskolan vid Umeå universitet Ämne: Företagsekonomi Nivå: D Utbildningsområde: Samhällsvetenskap Kursen ingår som en kurs på D-nivån i en magisterexamen vid Umeå universitet. 1 Beslut om inrättande Kursen är inrättad av samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen är fastställd i Handelshögskolans styrelse 2006-05-29. Kursplanen gäller fr om 2006-08-28. 2 Mål och innehåll Kursen syftar till att skapa kunskaper om samt ge en förståelse för att självständigt planera, genomföra samt presentera vetenskapliga rapporter. Vidare avser kursen att utveckla den studerandes förmåga att kritiskt granska och bedöma såväl utrednings- som forskningsrapporter. Kursen syftar också till att ge möjlighet till en teoretisk fördjupning inom ett eget valt område. Moment 1 Seminarier (0 poäng) Momentet omfattar två skriftliga sidooppositioner på D-uppsatser med ett aktivt deltagande vid de seminarier som dessa oppositioner avser. Vidare skall den studerandes kritiska förmåga dokumenteras i samband med en huvudopposition på en D-uppsats. Huvudoppositionen kan genomföras tillsammans med medförfattare på uppsatsen. Sido- oppositioner är alltid individuella arbeten. Sidooppositioner skall numreras löpande (D1-D2). Moment 2 D-uppsats (10 poäng) D-uppsatsen skall visa prov på att den studerande förvärvat ett vetenskapligt betraktelsesätt vad gäller förmågan att självständigt bearbeta teorier. Uppsatsen ska förutom ett vetenskapligt angreppssätt även kännetecknas av aktualitet och relevans. De fördjupade metodstudierna skall ha en mycket tydlig koppling till problemområdet och uppsatsen ska vidare präglas av att de olika delarna utgör ett sammanhållet och väl integrerat verk. Arbetet skall lämna ett teoretiskt bidrag till ämnesområdet. 3 Förkunskapskrav För tillträde till kursen fordras att den studerande avklarat A- och B-kurs i ämnet företagsekonomi 40 poäng samt C-nivån i ämnet företagsekonomi 20 poäng, inklusive C-uppsats samt minst 10 poäng teorikurser på D-nivån i ämnet företagsekonomi. 4 Undervisningens uppläggning Uppsatsarbetet betonar i stor utsträckning den studerandes självständiga ansvar vilket bl a innebär att handledarnas styrning tonas ned för att därmed skapa förutsättningar för individuell frihet, kreativitet och personligt ansvarstagande. Dock förutsättes att den framväxande uppsatsen presenteras för handledaren vid minst tre tillfällen, efter överenskommelse med handledaren, under uppsatsarbetets gång. 5 Examination Se under respektive moment. Obligatorisk närvaro krävs således på fyra D-uppsatsseminarier då ett aktivt deltagande är ett viktigt krav. Försvar av egen D-uppsats bör ske först efter det att de två sido- oppositionerna är godkända. Eventuella kompletteringar skall ske efter handledarens anvisning och inom 4 veckor efter uppsatsseminariet. Vad beträffar betygsättning på kursen gäller den tregradiga skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla obligatoriska delar är godkända. Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran ett utbildningsbevis via Studentexpeditionen. (MUNTLIG TENTAMEN (borttagen 2006-01-18). För ytterligare information, se http://www.usbe.umu.se/svl/muntan.html) 6 Övrigt Uppsatsen skall normalt skrivas av två författare tillsammans. En tumregel för uppsatsens omfattning är ca 40-60 sidor. Det är ej möjligt att två studenter i ett uppsatspar skriver uppsats på olika nivå (C- respektive D-nivå). Arkivexemplar av uppsatsen skall inom 4 veckor efter uppsats- seminariet lämnas in i såväl pappersform som i digital form till Studentexpeditionen. För studerande som följer masterprogram skall det ämnesområde som uppsatsen behandlar ligga inom det område som den studerande fördjupat sig i. För ytterligare information se respektive examensbeskrivnings inriktning (Marketing, Management etc.) på http://www.usbe.umu.se/svl/lwexamen.html 6.1 Allmänt Examina För studerande på fristående kurs/ämnesstudier vid Umeå universitet gäller följande för examen enligt 1993 års högskoleförordning när huvudämnet är företagsekonomi: Filosofie magisterexamen Minimikrav: 160 poäng avslutade/hela kurser Speciellt krav: Minst 80 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng och D-uppsats 10 poäng skall ingå Examenstitel: Filosofie magisterexamen med företagsekonomi som huvudämne (översätts) Master of Social Science with a major in Business Administration Ekonomie magisterexamen Minimikrav: 160 poäng avslutade/hela kurser Speciella krav: Minst 80 poäng i företagsekonomi, C- och D-uppsats om vardera 10 poäng skall ingå Juridisk översiktskurs, 10 poäng Statistik, 10 poäng (fr om 2002-12-17) Nationalekonomi, 20 poäng Examenstitel: Ekonomie magisterexamen (översätts) Master of Science in Business Administration and Economics För ytterligare information om andra examina med företagsekonomisk inriktning se http://www.usbe.umu.se/svl/lwexamen.html eller kontakta studievägledaren. 7 Kurslitteratur Företagsekonomi D10, 10 poäng MOMENT 1 SEMINARIESERIEN (0 poäng) Handelshögskolan vid Anvisningar för sidooppositions-PM finns Umeå universitet, att tillgå via: http://www.usbe.umu.se/uppsats/oppositioner.html MOMENT 2 D-UPPSATS (10 poäng) Litteratur sökes individuellt. Lista på referenslitteratur finns att tillgå via: http://www.usbe.umu.se/uppsats/kursplaner.html ------------- Kursens hemsida: http://www.usbe.umu.se/uppsats/