SMÅFÖRETAGENS INTERNA STYRNING C10/D10,10 poäng Syllabus, course C10/D10 Business Administration The small firm from the managers perspective, 10 credits (Advanced level) Kurskod: FEKC85 Ansvarig institution: Företagsekonomi Ämne: Företagsekonomi Nivå: C Utbildningsområde: Samhällsvetenskap Inom detta ämnesområde ges även kurserna Entrepreneurship and the Small Firm, 10 poäng och Småföretag - marknad och ledarskap, 10 poäng. Kursen ingår som en kurs på C/D-nivån i en kandidat- eller magisterexamen vid Umeå universitet. Kursen kan också ingå som en kurs i civilekonom- programmet vid Handelshögskolan i Umeå. 1 Beslut om inrättande Kursen är inrättad av samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen är fastställd 1999-05-25 och reviderad vad avser litteratur 2001-10-10. 2 Mål och innehåll Utbildningen i småföretagsekonomi syftar till att ge breda företagsekonomiska kunskaper men med speciell tillämpning av dessa i mindre och medelstora företag. Ledstjärna för utbildningen i småföretagsekonomi är helhetssynen på företagandet så att såväl företagare, företag och företagsmiljö behandlas i utbildningen. Förutom att de företagsekonomiska specialdisciplinerna integreras i utbildningen skall alltså även samspelet individ- organisation-samhälle belysas. SMÅFÖRETAGENS INTERNA STYRNING, 10 poäng En kortare inledning av momentet avser att belysa i vilken utsträckning små företag har speciella särdrag i administrativt och ekonomistyrnings- hänseende. Småföretagens relativa litenhet, begränsade administrativa resurser, företagens uppbyggnad kring en eller ett fåtal individer liksom det extrema kravet på flexibilitet är några av de faktorer som kan skapa speciella förhållanden för den interna styrningen. Behovet av information diskuteras därför mot bekgrund av de speciella organisations- och juridiska förhållanden som utgör ramen för produktion av den information som krävs av miljön och som interna beslutsunderlag (t ex lagstiftning, beslutsfattandets behov, anställdas krav). Moment 1 Småföretagens interna styrning och finansiering(7 p) Momentet inleds med att introducera entreprenörskapsbegreppet. Vad är en entreprenör? Vad skiljer en entreprenör från en traditionell småföre- tagare? Vad finns det för olika former av småföretagande? I detta ingår även att introducera vilken roll entreprenörskap och småföretagande har i samhällsekonomin. Därefter vänds uppmärksamheten mot att belysa i vilken utsträckning små företag har speciella särdrag, framförallt med avseende på administration, finansiering och ekonomistyrning. Småföretagens relativa litenhet, begränsade administrativa resurser, företagens uppbyggnad kring en eller ett fåtal individer liksom det extrema kravet på flexibilitet är några av de faktorer som kan skapa speciella förhållanden för den interna styrningen. Problem med risk, kontroll och informationsasymmetri är andra särdrag som påverkar företags finansieringssituation. Nästa delmoment innebär en genomgång av begreppen ekonomistyrning och ekonomisystem med avseende på begreppens principiella innebörd. Utifrån en inledande begreppsdiskussion fokuseras först intresset på redovisnings- teori samt förekommande externa krav på företagets information. Därefter behandlas de interna krav på information och informationshantering som de små företagen ställs inför. Här betonas framförallt det mindre före- tagets krav på Detta kan t ex innebära uppbyggnad av system för budge- tering och cash management. Ett tredje delmoment behandlar små och medelstora företags kapital- anskaffning. Utgångspunkten för detta block är de skiftande finansiella behov och möjligheter som uppstår under företagets livscykel, från sådd- och uppstartsfinansiering till finansiering av tillväxtfaser. Kunskaper om kapitalbehovs- och likviditetsplanering repeteras. Olika former av finansieringskällor diskuteras så som självfinansiering, banklån statliga lån och stöd, venture capital, business angles etc. Stort intresse ägnas även åt den svenska riskkapitalmarknaden för små- och medelstora företag, hur den fungerar, vilka aktörerna är o s v. På momentet sker även en speciell fördjupning i finansiärens bedömning och värdering av det mindre företaget. Ett fjärde delmoment behandlar tillväxt. Här är den inledande frågan om tillväxt alltid är bra. Vi diskuterar de olika faser som ett växande före- tag går igenom. Vilka problem skapar långsiktig tillväxt och hur kan dessa hanteras? Speciellt fokuseras här på diskutera tillväxtföretagets drivkrafter: Kan man finna generella förklaring till varför vissa företag växer mer än andra?. Avslutningsvis behandla företagsköp och försäljning. Här diskuterar vi bl a de bl a management buy-out (MBO) och management buy-in (MBI). Vidare behandlar vi även de problem som finns med att vända ett företags negativa utveckling (omstrukturerings- eller rekonstruktionsarbete). Vi avslutar momentet med att behandla hur och varför en företagare kan sälja sitt företag. Det kan t ex beröra generations- och överlåtelseproblem. Vilka alternativ finns när ett företag skall säljas? I detta avsnitt behandlas även de komplexa problem som kan uppstå i samband med ett misslyckande, t ex nedläggningsproblem, konkurs och ackordsuppgörelser. Moment 2 Utvärdering av företagets verksamhet (3 poäng) Det avslutande delmomentet - utvärdering av företagets verksamhet - är avsett att skapa möjligheter till integration och komplettering av den bild som tidigare getts av småföretagen genom att lyfta fram några speciella situationer som kan uppstå under ett småföretags livscykel. "Verktygslådan" för analys av företagets verksamhet är redan känd sedan det första delmomentet i fördjupningsblocket. Under detta delmoment ges därför endast en kortare repetition av de delar av verktygslådan som är av speciellt intresse för analys av mindre företags verksamhet liksom av olika metoder att tolka resultaten.. 3 Förkunskapskrav För tillträde till kursen fordras att den studerande klarat minst 30 poäng av A- och B-kurs i ämnet Företagsekonomi 20 + 20 poäng, 4 Undervisningens uppläggning Undervisningen består av föreläsningar av institutionens egna föreläsare, av gäster och eleverna själva, av lärarledda lektioner, av handledning, seminarier, diskussioner i större eller mindre grupper. Undervisningen har ett stort inslag av praktiker som fungerar både som lärare och diskussionspartners. Deltagande i de flesta undervisningsaktiviteterna är obligatoriskt. 5 Examination Examination sker i form av skriftliga tentamina, PM-skrivning med åtföljande redovisning och gruppdiskussion, aktiv närvaro, muntlig föredragning samt lösande av praktikfallsuppgifter. Dessa har en mycket tillämpad konstruktion. Kompletteringar i PM och andra obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursens slutdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället vid skriftligt prov anordnas ett nytt tillfälle inom två veckor för kurs som ges med normal studietakt. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin. Därutöver förekommer normalt extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan innan hösttermins- start. Information lämnas av studievägledaren. För moment som examineras genom skriftligt prov i slutet av vårtermin ges omtentamenstillfälle i augusti.Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga skalan: Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För erhållande av betyget Godkänd på kursen krävs att de ingående momenten är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen krävs dessutom att den studerande erhållit minst 75% av de enskilda momentens sammanlagda vägda poängsumma. MUNTLIG TENTAMEN Muntlig examination ingår vid ett tillfälle i examinationen för C10/D10- kurs i företagsekonomi. Administration: Efter att ha klarat examinationer upp t o m 50 poäng i företagsekonomi (A- och B-kurs samt en C10/D10-kurs) skall den studerande inom två veckor anmäla sig till den muntliga tentamen. (Anmälan görs på Studentexpeditionen). Den muntliga tentamen anordnas uteslutande under normal terminstid. Examinator: Professor/senior lärare Syfte och omfattning: Tentamen utformas som ett samtal mellan student och examinator och skall kunna beröra samtliga områden vilka ryms inom ramen för 50 poängs studier i ämnet företagsekonomi. Samtalet skall ges sådan inriktning att den studerandes förståelse för helheten av ämnesområdet framkommer. Särskild vikt bör härvid läggas vid den specialkurs den studerande valt på C-nivån. Tentamen ges individuell utformning och bör beröra aktuella problemområden. Betyg: Betygsskalan Underkänd och Godkänd tillämpas. För studerande som inte godkänns anordnas ett nytt provtillfälle i samråd med examinator. Betyg på C10/D10-kurs sätts först när alla prov och obligatoriska delar är godkända. Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran ett utbildningsbevis. 6 Tillgodoräknande m m Studerande som läst delar av kurs C10/D10 enligt äldre ordning får tillgodoräkna sig dessa efter studierektors bedömning. Fr o m höstterminen 1993 är det ej möjligt att kombinera moment från olika kurser på C/D-nivån i företagsekonomi till examensgrundande kurs. För information om kurser på C/D-nivån kontakta studievägledaren. Examina För studerande på fristående kurs/ämnesstudier vid Umeå universitet gäller följande för examen enligt 1993 års högskoleförordning när huvudämnet är företagsekonomi: Filosofie kandidatexamen Minimikrav: 120 poäng avslutade/hela kurser Speciellt krav: Minst 60 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng skall ingå Biämne: Minst 20 poäng. Examenstitel: Filosofie kandidatexamen med företagsekonomi som huvudämne (översätts) Bachelor of Social Science with a major in Business Administration Filosofie magisterexamen Minimikrav: 160 poäng avslutade/hela kurser Speciellt krav: Minst 80 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng och D-uppsats 10 poäng skall ingå Biämne: Minst 20 poäng. Examenstitel: Filosofie magisterexamen med företagsekonomi som huvudämne (översätts) Master of Social Science with a major in Business Administration Ekonomie kandidatexamen Minimikrav: 120 poäng avslutade/hela kurser Speciella krav: Minst 60 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng skall ingå Juridisk översiktskurs, 10 poäng Statistik, 10 poäng (fr om 2001-02-06) Nationalekonomi, 20 poäng Examenstitel: Ekonomie kandidatexamen (översätts) Bachelor of Science in Business Administration and Economics Ekonomie magisterexamen Minimikrav: 160 poäng avslutade/hela kurser Speciella krav: Minst 80 poäng i företagsekonomi, C- och D-uppsats om vardera 10 poäng skall ingå Juridisk översiktskurs, 10 poäng Statistik, 20 poäng Nationalekonomi, 20 poäng Examenstitel: Ekonomie magisterexamen (översätts) Master of Science in Business Administration and Economics För ytterligare information se http://www.fek.umu.se/svl/lwexamen.html eller kontakta studievägledaren. 7 Kurslitteratur Företagsekonomi C10/D10 SMÅFÖRETAGENS INTERNA STYRNING, 10 poäng Smith, J.K.; Smith R.L , Entrepreneurial Finance, Wiley 2000. ISBN 0-471-32287-3 Institutionen för företagsekonomi. Artikelkompendium. Småföretagens interna styrning 2001. Studentexpeditionen Magnusson, Å., Forsberg, M., Utveckling av ekonomisystem enligt RP. Sveriges verkstadsindustrier 1995. ISBN 91-7548-386-6 NUTEK. Riskbedömning : bankers riskbedömning vid kreditgivning till nystartade företag. Stockholm : NUTEK 1993. ISBN 91-7318-214-1 NUTEK. Riskbedömning: ekonomistyrning och riskhantering i små företag. Stockholm : NUTEK 1993. ISBN 91-7318-263-X Referenslitteratur Hedelin, L. Riskbedömning: utvecklingsfonders och länsstyrelsers bedömning av ny- företagares personliga egenskaper: Stockholm : NUTEK 1994. NUTEK. Riskbedömning : revisorers erfarenheter av riskbedömning i nystartade företag. Stockholm: NUTEK 1992. NUTEK. Riskbedömning : finansiering av små företags internationalisering - ett bankperspektiv. Stockholm : NUTEK 1993. NUTEK. Riskbedömning: Bankmäns bedömning av nyföretagares personliga egenskaper. Stockholm : NUTEK 1993. Osteryoung, J.S.; Derek, L.N.; Davies, L.G. Small firm finance: An entrepreneurial analysis. Fort Worth: The Dryden Press/Harcourt Brace College Publisher 1997. Wickham, Philip A. Strategic entrepreneurship : a decision-making approach to new venture creation and management. London : Pearson Education, 2000. .