Masterutbildningen vid Umeå universitet Kursplan LEDARSKAP OCH MANAGEMENT 10 poäng Kurskod: FEKA50 alternativt SOCA24 Växelvis ansvarig institution: Institutionen för företagsekonomi Växelvis ansvarig institution: Institutionen för sociologi Ämne: Business Administration Ämne: Sociology Nivå: A Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 1. Beslut om inrättande av kursen Kursplanen är fastställd 1999-06-02 att gälla läsåret 1999/2000. Institutionen för företagsekonomi ansvarar för moment 1 och sociologiska institutionen för moment 2. 2. Kursens mål Kursen avser att ge en bred översikt över teorier och modeller för ledarskap och management. Fördjupning sker med avseende på omvärlds- analys och strategier, ledarskap och ledarroller i olika organisations- miljöer, ledning av arbetslag och ledningsgrupper, ledarskap och effektivitet. Kursen har vidare som mål att integrera teori, och praktik genom tillämpningsövningar och utnyttjande av fallstudier. 3. Förkunskapskrav Den som avser att avlägga masterexamen ska ha akademisk grundexamen samt 60 poäng i karaktärsämnet inklusive C-uppsats. Den som enbart avser att läsa de fakultetsgemensamma kurserna ska ha akademisk grundexamen om minst 120 poäng. Oavsett examensavsikt gäller att kursdeltagarna ska ha två års kvalificerad yrkeslivserfarenhet efter den grundläggande utbildningen. 4 Delmoment, undervisnings- och examinationsformer Moment 1. MANAGEMENT, 5 poäng Momentet inleds med en omvärldsanalys. Globala samhällsförändringar och nya villkor för ledning av företag och organisationer tas upp till behandling. Organisationens plats i miljön diskuteras, speciellt berörs ett konkurrenssynsätt och ett nätverkssynsätt. Nya former av affärslogik, liksom olika infallsvinklar på strategisk ledning behandlas. Därefter presenteras en exposé över olika skolbildningar inom management- och ledarskapsområdet, där en distinktion mellan innebörden i begreppen management och ledarskap utkristalliseras. Ledares arbetsvillkor och arbetssituation studeras och ledarroller inplaceras i olika miljö- och situationsbeskrivningar. Speciellt intresse ägnas framväxten av en näringslivsledaridentitet och en projektledaridentitet. Ett viktigt inslag i momentet är att praktiskt förankra den mer teoretiska behandlingen. I detta sammanhang anläggs ett dynamiskt betraktelsesätt: Hur hantera en organisation i ständig förändring? Hur hantera en organisation i kris? Hur hantera personliga, kulturella och organisatoriska blockeringar? Moment 2. LEDARSKAP, 5 poäng Momentet behandlar inledningsvis förändringsarbete i stora organisationer och vilka krav detta ställer på ledarskapet. Temat fördjupas genom behandling av teorier om organisationers utveckling och förutsättningarna för ledning och förändring i olika faser av en sådan utveckling. Olika uppsättningar ledar- och teamroller diskuteras och jämförs. Gruppledarskap under olika förutsättningar presenteras, bl a gruppens kompetens, uppgift och mognad berörs. Balansen mellan ett produktions- inriktat, relationsinriktat eller förändringsinriktat ledarskap blir här central. Organisationsdiagnos som underlag för ett medvetet förändringsarbete fokuserat på målstyrning och participativt ledarskap studeras. 5. Undervisning och examination Undervisningen utgörs av föreläsningar, seminarier och handledning. Examinationen sker skriftligt och muntligt, dels fortlöpande inom ramen för undervisningen och dels i slutet av momenten. Bedömningen skall vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. För studerande som inte godkänts av det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle kort tid därefter. På momenten 1-2 ges ettdera betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd. På kursen som helhet ges ettdera betygen väl godkänd, godkänd eller under- känd. För betyget väl godkänd på hel kurs krävs att både moment 1 och 2 har betyget väl godkänd. Varje student har rätt till totalt fyra tentamenstillfällen per moment. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Den som inte är klar med kursen vid terminens slut bör ta kontakt med studievägledaren. 6. Tillgodoräknande Kursen kan ingå i en masterexamen. För en masterexamen krävs minst två masterkurser ā 10 poäng och en kurs på D-nivå, ā 20 poäng. Särskilda regler finns för varje inriktning. För ytterligare information om kraven för masterexamen kontakta studievägledaren. 7. Kurslitteratur Moment 1. Management, 5 poäng Bolman L G & Deal T (1997) Nya perspektiv på organisation och ledarskap. Artisteri, valmöjligheter och ledning. Lund Studentlitteratur. Eccles, R.G.& Nohria, N. (1994) Beyond the Hype. Rediscovering the Essence of Management. Boston, MA: Harvard Business School Press Eriksson,L,. Wåhlin, N,. (1998) Ledarskapsforskning Lund Academia Adacta. Hatch, Mary Jo,. (1997) Organization Theory. Modern Symbolic and Postmodern Perspectives Oxford University Press Trollestad C (1994) Människosyn i ledarskapsutbildning Nya Doxa. Wikström, S. & Normann, R. (1994) Kunskap och värde - företaget som ett kunskapsprocessande och värdeskapande system. Stockholm: Fritzes. Senaste upplagan Yukl, G. (1998) Leadership in Organizations. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Artikelkompendium om ledares arbete betraktat ur olika perspektiv och nivåer. Moment 2. Ledarskap, 5 poäng Adizes, I. (1989) Organisationens livscykler. Kristianstad, Liber Belbin, R.M. (1993) Management Teams. Göteborg, IHM Förlag Carew K C, Parisi-Carew E & (1989) Group Development and Situational Blanchard K H Leadership. I:Newstrom & Davies, Organi- zational Behaviour. Mc Graw-Hill Denison D R (1984) Bringing Corporate Culture to the Bottom Line. Organizational Dynamics. Re- print, American Management Association. Ekwall G & Arvonen J (1991) Change-Centered Leadership : An Extension of the Two-dimensional Model. Scandinavian Journal of Management Vol 7 No 1. Yukl, G. (1998) Leadership in Organizations. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Ytterligare information, se http://www.fek.umu.se/svl/lwmaster.html