Företagsekonomi C2, Management Game, 10 poäng Syllabus, Course C2 Business Administration Management Game, 10 credits (Advanced level) Kurskod: FEKC41 Ansvarig institution: Företagsekonomi Ämne: Företagsekonomi Nivå: C Utbildningsområde: Samhällsvetenskap Kursen kan ingå på ekonomprogrammet termin 7 eller 8 samt i internationella ekonomprogrammet. Kursen kan även ingå som en kurs i kandidat- eller magisterexamen vid Umeå universitet. 1 Beslut om inrättande Kursen är inrättad av Handelshögskolan vid Umeå universitet. Kursplanen är utarbetad vid institutionen för företagsekonomi och är fastställd av ledningsgruppen för ekonomprogrammet 1996-06-11 att gälla från 1996-09-02. 2 Mål och innehåll Kursens mål är att deltagarna skall lära sig att formulera och genomföra en strategisk plan i en dynamisk och konkurrerande miljö. - öka och utveckla sin förmåga att sköta förhandlingar, presentera material och argumentera för framtagna lösningsalternativ. - erfara problematiken och möjligheterna med att arbeta i grupp mot gemensamma mål i en konkurrerande och föränderlig miljö. - lära sig bygga och tillämpa beslutsmodeller och applicera tidigare inhämtad kunskap (typ statistiska analyser m m). Företagsspel, 10 poäng Kursen syftar till att integrera tidigare kunskaper samt att utveckla förmågan till en helhetssyn på företaget och dess omgivning.Den pedagogiska modell som kursen byggs upp av är ett företagsspel. Härigenom stimuleras till aktivt engagemang och kreativ problemlösning som leder till generering av ny kunskap. Genom spelet erbjuds rika tillfällen att använda applikationer av skilda teoretiska utgångspunkter och modeller i en "real-life situation". Spelet ger därvid ett naturligt forum för teorier att nyttjas i verklighetens panorama. Vad gäller spelet är detta uppdelat i nationer med sex företag i varje nation. Vart och ett av företagen har olika utgångspunkter vilket gör att det ej finns någon "patentlösning" för framgång. De studerande, 6 st i varje lag, representerar företagets ledning genom att anta roller som VD, marknadschef, produktchef, osv. Varje vecka skall de med hjälp av programvaran DECIDE skapa ett underlag för beslutsperiodens handhavande. Områden där beslut skall fattas berör marknadsföring, distribution, produktion, finansiering, redovisning, FoU mm. För att göra det hela mer realistiskt har externa personer och funktioner knutits till spelet. En styrelse med representanter från skilda delar ur näringslivet, en bankkontakt/långivare med erfarenheter inom området, en facklig förhandlare som motpart vid de obligatoriska löneförhandlingarna samt en jurist. Spelet löper över tre spelår och varje spelbeslut (motsvarande ungefär en arbetsvecka) skickas via datorkommunikation till Carnegie-Mellon i Pittsburgh, USA för bearbetning. Efter detta kan varje firma hämta tillbaka filer med resultatet av deras senaste beslut och kan utifrån dessa skapa nya beslut för nästföljande simuleringsomgång. Genom att spelbeslut och annan information skickas mellan Carnegie-Mellon och Umeå får de studerande även en grundläggande kunskap om filöverföring (ftp) via datornät samt handhavande av electronic-mail. Genom att spelet är amerikanskt och med amerikanska förutsättningar får de studerande möjligheten att sätta sig in i, och få förståelse för det amerikanska redovisningssystemet samt bredda sitt ordförråd inom affärsengelskan. 3 Förkunskapskrav Som förkunskaper gäller avklarat basblock samt 10 poäng C-kurs fördjupning på ekonomprogrammets företagsekonomiska gren, eller avklarad A- och B-kurs, 40 poäng i ämnet företagsekonomi, samt motsvarande 10 poängs C-kurs fördjupning. 4 Undervisningens uppläggning Undervisning genomförs i form av föreläsningar, gästföreläsningar samt skriftliga praktikuppgifter parallellt med spelbesluten. 5 Examination Examination sker löpande via dokumentation och rapportering av olika aktiviteter som initieras av spelet själv och av ansvarig lärare. Den sammantagna examinationen blir därmed en process där läraren bedömer de olika spellagen (företagen) på basis av deras agerande gentemot styrelse. bank, och personalorganisation. I detta sammanhang utgör också den skriftliga marknadsplanen och den övergripande skötseln av det egna spelföretaget viktig grund för examination. På kursen ges betyget Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Genom kursens karaktär ges ej möjligheten till någon form av om- eller uppsamlings- tentamina. Kompletteringar i PM och andra obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursens slutdatum. 7 Kurslitteratur Företagsekonomi C2, 10 poäng Management Game, 10 poäng The Management Game - A Players Manual (genom inst) Playing the Management Game (genom inst) Making game decisions (genom inst) Användarmanualer för datorkommunikation (genom inst) Programmet DECIDE för PC (genom inst) Beresford, Cynthia, Business Communication. BBC English courses. Jandt, Fred E., Vinnande förhandling. Studentlitteratur 1987. Molin, Björn, Aktivt styrelsearbete, Liber 1992. Mueller, Gerhard G., m fl, Accounting - An international perspective. Homewood, Illinois 1987.