Företagsamhet i Skolan 10 Poäng ============================================================ KURSEN ÄR INSTÄLLD HT 2000 / VT 2001 ============================================================ Kursplan: Företagsamhet i Skolan 10 Poäng Kurskod: FEKA65 Kursansvarig institution: Företagsekonomi Ämne: Företagsekonomi Nivå: A Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 1. Beslut om inrättande Kursen är inrättad av Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå Universitet och kursplanen har fastställts i institutionsstyrelsen för företagsekonomiska institutionen 1998-06-11. 2. Mål och innehåll Kursens övergripande mål är att ge deltagarna ökad förmåga att förstå entreprenörsprocessen och vad företagsamhet i vid bemärkelse innebär samt att stimulera till ett företagsamt och entreprenöriellt tänkande i all- mänhet och inom pedagogik och kunskapsutveckling i synnerhet. 3 Förkunskapskrav För tillträde till kursen fordras Standardbehörighet A. 4. Moment, undervisnings- och examinationsformer MOMENT 1 Ett företagsamt förhållningssätt (5 poäng) Momentets mål och innehåll De studerande skall bli medvetna om kreativitetens och fantasins betydelse för kunskapandet samt om sambanden mellan motivation, initiativförmåga, kreativa arbetssätt och möjligheter i livet. Ett centralt moment i kursen är värdegrundsfrågor och etik, där värderingar och attityder bearbetas och medvetandegörs. Under kursens gång skall de studerande leda samtal, både individuellt och i grupp och på det sättet utveckla sin kommunikativa kompetens. Undervisningens uppläggning Kursstarten sker under två introduktionsdagar då de studerande samlas på den studieort som ligger närmast hemorten. Under dessa dagar skall de studerande, som så önskar, få tillgång till kunskaper i de olika data- systemen, nödvändiga för att kunna följa kursen från hemorten. Under dessa dagar ges också introduktionsföreläsningar som berör de olika delarna i innehållet. Kursdeltagarna delas in i studiegrupper och mentorsgrupper där mentors- gruppen skall hållas intakt under hela utbildningen. Under de två intro- duktionsdagarna skall de studerande introduceras i samtalsmetodiska områden, nödvändiga för genomförandet av uppgifterna i kursen. Under de första momentet skall de studerande söka sig fram mot en projekt- idé som sedan genomförs under det andra momentet av kursen. Studierna sker i from av litteraturstudier, litteraturseminarier, reflektiva samtal, handledning samt praktiska experiment både i och utanför klassrummet. MOMENT 2 Företagsamhet och entreprenörskap (5 poäng) Momentets mål och innehåll Momentet syftar till att i dialog med studenterna utveckla grundläggande förståelse för hur företagsamhet och entreprenörskap utvecklas i och medverkar i samhällsförändringar i stort. Kursmomentet skall också förmedla ett handlingsperspektiv på entreprenör- skap som lärande, kunskapande och organiserande av såväl egna som andras erfarenheter och resurser, Ett centralt tema i momentet är att utveckla förståelse för entreprenör- skapets gränsöverskridande karaktär och att ge möjlighet till ifråga- sättande av etablerade strukturers och formella organisationers gränser och begränsningar, samt diskutera dess inverkan på företagsamhet. Undervisningens uppläggning Under kursmomentet betonas broslagning mellan lärarskap och entreprenör- skap genom att exempel på företagsamhet och entreprenörskap från olika samhällssektorer diskuteras och analyseras. En utblick på det svenska samhällets utveckling med speciell fokus på ekonomi och företagarverksamhet inleder momentet för att sedan mynna ut i framåtblickande diskussioner och analyser om lärandets och skapandets roll. Genom analyser av exempel på företagsamhet och skapande diskuteras entre- prenörskapet som livsform. Därigenom speglas centrala faktorer som driv- krafter, lärande, ledarskap, nätverkande, förändring. Viktiga inslag i undervisningen är dels gruppvisa analyser av olika exempel på företagsamhet med biografier som grund. Dessa tillsammans med de projektarbeten som genomförs integrerat över de båda kursmomenten avser att ge en helhetsbild av den entreprenöriella processen och visa på hur företagsamhet medverkar till förändring inom vitt skilda områden EXAMINATION Bedömning sker dels i form av skriftligt prov i anslutning till kursen, dels i form av kunskapsredovisningar sker genom olika typer av inlämnings- uppgifter såsom protokoll och reflektioner från litteraturseminarier, genomförda samtal inspelade på band, videoinspelad dokumentation av genomfört klassrumsarbete samt en kontinuerlig processbeskrivningav arbetet som leder fram mot en projektidé. Kurslitteratur Moment 1 Ett företagsamt förhållningssätt(5 poäng) Dysthe , Olga, (1995), Det flerstämmiga klassrummet. Studentlitteratur. Gren, Jenny, (1994) Etik i pedagogens vardagsarbete. Liber utbildning Hägg, Kerstin, Kouppa, Svea-Maria, (1997), Professionell vägledning. Studentlitteratur. Närings- och Handelsdepartementet, Ds 1997:3, I entreprenörskapets tecken. Olsson, Erik, (1998) På spaning efter gruppens själ. Studentlitteratur. Vygotskij, Lev, S, (1995) Fantasi och kreativitet i barndomen. Daidalos. Moment 2 Företagsamhet och entreprenörskap (5 poäng) Dahmén, E, m fl, (1988), Så blev Sverige rikt. Timbro Johannisson, B, Lindmark L, (1996), Företag, Företagare och Företagsamhet. Studentlitteratur Johannisson, B, (red), (1992), Entreprenörskap på svenska. Almqvist & Wiksell Ekonomiförlagen. Närings- och Handelsdepartementet, Ds 1997:3, I entreprenörskapets tecken. Rojas, Mauricio, (1996), Efter folkhemmet: En agenda för Sveriges förnyelse, Timbro Roos, Berit, (1992), Liv och ledarskap - Det kvinnliga perspektivet Starrin, B, Svensson, R, (red) (1998), Sverige efter välfärdskrisen - mellan hot och hopp, Boréa Bokförlag Ett urval av artiklar tillkommer. Referenslitteratur Ortmark, Å, (1996) Ja-sägarna. Wahlström & Widstrand /Månpocket Rojas, Mauricio (1998) Valser om arbetets slut, Timbro I anslutning till grupp-/ projektarbeten valda av de studerande väljs litteratur från bl a följande lista: De Geer, H, (1994), Skapare, Skojare och skurkar, Företagaren i litteratur, film och konst Ek Torbjörn, (1996), Våga, växa, vinna. Ekerlids förlag. Helling, J, (1995), Mot mästerskap på småländska vägar. Studentlitteratur. Hogsved B-I, (1996), Klyv företagen. Ekerlids förlag. Roddick, A, (1992), Body & Soul, Den fantastiska berättelsen om kvinnan bakom succén The Body Shop. Bonnier Alba. von Platen, M, (1995), De framgångsrika familjerna. Ekerlids förlag Strömqvist, U, Ahrens, T, (1993) Hjärtoperationen. Liber. ---------------------- Ytterligare information: http://www.fek.umu.se/svl/kurskatalogen/feka65.html .