FÖRETAGSEKONOMI A II - FÖRETAG OCH MARKNAD II 10 poäng Syllabus, course in Business Administration, 10 points (Introductory level) Kurskod: FEKA63 (motsvarar FEKA56) Ansvarig institution: Företagsekonomi Ämne: Företagsekonomi Nivå: A Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 1. Beslut om inrättande Kursplanen har fastställts av styrelsen vid institutionen för företags- ekonomi 1997-06-10 att gälla fr o m 1997-09-01. 2. Mål och innehåll Kursens syfte är att ge fördjupad kunskap och insikt beträffande företagsekonomiska frågeställningar. Efter genomgången kurs skall den studerande ha utvecklat färdigheter i att identifiera, strukturera och analysera olika praktiska problem för att kunna föreslå lösningar på dessa. 3. Förkunskaper För tillträde till kursen fordras minst 5 poäng av kurs Företagsekonomi A I - Företag och marknad, 10 poäng eller motsvarande. 4. Moment, undervisnings- och examinationsformer Kursens innehåll: Kursens innehåll präglas av att det utgör en breddning och inom vissa områden en fördjupning till introduktionskursen Företagsekonomi A I - Företag och marknad (A 1-10 p). Tanken med detta upplägg är att de båda kurserna tillsammans skall kunna tillgodoräknas som 20 poäng vid de flesta universitet och högskolor och därmed vara en plattform för fortsatta studier inom ämnet. Mot denna bakgrund ligger tyngdpunkten på kursen inom följande delområden inom ämnet företagsekonomi. - Organisation och marknadsföring - Human resource management - Organisationskultur - Effektivitet i företag - Personaladministration - Nya organisationsformer - Intern marknadsföring - Internationell marknadsföring - Marknadsplanering och systematisk mark- nadsföring - Marknadsföring i tjänsteföretag - Marknadsundersökningar - Ekonomistyrning - grunderna för redovisning (dubbel bokföring) och årsbokslut - informationsbehov och redovisningens utformning - ansvarsorienterad redovisning - redovisning för information om produkter - redovisning av kostnader för kapital Undervisning Undervisningen sker i form av TV- och radioprogram, studierådgivning i särskilda TV- och radioprogram, sammankomster samt genom individuell handledning med hjälp av elektronisk post, telefax och telefon. Examination Kursen examineras genom två skrivningar (4p + 4p) samt två arbets- uppgifter (1p + 1p): 1. Organisation o marknadsföring, 4 poäng 2. PM Organisation o marknadsföring, 1 poäng 3. Ekonomistyrning, 4 poäng 4. Insändningsuppgift Ekonomistyrning, 1 poäng Betyg på kursen ges med väl godkänd (VG), godkänd (G) samt underkänd (U). Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran ett utbildningsbevis. 5 Allmänt Denna kurs ersätter kursen Företag och Marknad II, 10 poäng (FEKA56). Kursen ges normalt på halvfart. Kursen är en fortsättningskurs (A 11-20 p) och kräver förkunskaper motsvarande kurs Företagsekonomi AI, 10p (FEKA62). Studievägledning Du kan vända dig till studievägledaren/studierektor om du av någon anledning kommer efter i studierna. Vänd dig till studievägledaren med alla frågor som inte direkt faller under respektive lärares undervisnings- områden. 6. Kurslitteratur Företag och marknad II, lärobok, 1996, Studentlitteratur och UR. Företag och marknad II, Artiklar, 1996, Studentlitteratur och UR. Företag och marknad II, Övningar, 1996, Studentlitteratur och UR. Företag och marknad II, Studiehandledning, Studentlitteratur och UR. Studentexpeditionen http://www.fek.umu.se/svl/lwexpen.html Kursplanen för: FÖRETAGSEKONOMI AI - FÖRETAG OCH MARKNAD I 10 poäng finns via: http://www.fek.umu.se/svl/lwa42.txt