FÖRETAGSEKONOMI A15, 10 poäng ========================================================================= Denna kurs har ersatts, se http://www.fek.umu.se/svl/lwa61.txt ========================================================================= Syllabus, course A15 Business Administration, 10 points. (Introductory level) Kurskod: FEKA46 Ansvarig institution: Företagsekonomi Ämne: Företagsekonomi Nivå: A Utbildningsområde: Samhällsvetenskap Kursen ingår som en kurs på A-nivå i en kandidat- eller magisterexamen vid Umeå universitet. 1. Beslut om inrättande Kursen är inrättad av Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen har fastställts 1995-05-22 att gälla fr o m 1995-08-28. 2. Mål och innehåll Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment: * Produktionsekonomi, 5 poäng * Marknadsföring, 5 poäng Kursen ska förutom fördjupade kunskaper även ge en ökad förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls-, företags-, organisations- och individnivå. Inom denna ram syftar kursen till att ge ett perspektiv på metoder och tekniker som kommer till användning i företag och organisationer. 3. Förkunskapskrav För tillträde till kursen fordras kurs A10 i Företagsekonomi 10 poäng (FEKA41) alternativt Företagsekonomi 10 poäng (FEKA25) från Förvaltningslinjen eller Ekonomi 10 poäng från PA-linjen (FEKA27). För de två senare kan komplettering bli aktuell enligt studierektors anvisning. 4. Moment, undervisnings- och examinationsformer MOMENT 1 Produktionsekonomi (5 poäng) Momentets övergripande mål är att den studerande skall förvärva kunskaper om och förståelse för företagets/organisationens sätt att omvandla anskaffade resurser med hög effektivitet, produktivitet och kvalitet. Utifrån denna övergripande ansats syftar momentet till att: ingående diskutera förutsättningar för och metoder att uppnå ett rationellt beslutsfattande utveckla den studerandes förmåga att använda olika beslutsmodeller och beslutsverktyg beskriva och kritiskt granska olika modeller för material- och övriga resursflöden applicera och utvärdera gängse verktyg på 2000-talets företag och organisationer Inledningsvis presenteras och inventeras olika materiella resursflöden i en organisation samt vilka typer av styrsystem som krävs för att få dessa flöden att fungera effektivt. Tyngdpunkten kommer härvid att ligga på varför stödjande beslutssystem måste finnas, hur beslut fattas på olika nivåer i en organisation samt vilka olika typer av information som ligger till grund för beslutsfattande inom olika områden. Teoretiska kopplingar sker till beslutsteori, teorier över risk och osäkerhet, beslutsstödjande system och modeller för produktionsstyrning. Därefter återkopplas till företagens behov av utvecklade system för internredovisning. Dessa system är en viktig informationsbas för material- och produktionsstyrning. Området som benämnes produktkalkylering fördjupas och traditionella kalkylmetoder behandlas. Många av de tekniker som används inom området för kvantitativt baserat beslutsfattande brukar inordnas inom området för operationsanalys. Klassiska tekniker som t ex linjär programmering, inköpsmodeller, lagerstyrning samt nätverksplanering behandlas och i samband med denna genomgång diskuteras även konsekvenserna av stor osäkerhet, just-in-time-filosofin och produktionsplanering i olika typer av företag och organisationer. Slutligen tas de inledningsvis presenterade utgångspunkterna för material- och produktionsstyrning som utgångspunkt för ett framtidsinriktat perspektiv. Begreppen effektivitet och produktivitet operationaliseras. Med praktikfall och gästföreläsningar beskrivs hur företag och organi- sationer går tillväga när man utvecklar och inför system och tekniker inom dessa områden. Dessutom skall under detta avsnitt kvalitetsaspekter i produktionen behandlas och metoder för att beskriva kvalitetsbristkostnader och för att införa nollfelsproduktion diskuteras liksom olika nationella och internationella standards. Undervisningens uppläggning Via föreläsningar, och kurslitteratur presenteras teoretiska utgångs- punkter, övergripande modeller och tekniker för operativ styrning. Praktikfall används för illustration och tillämpning i modellbyggande, problemlösning och simuleringar. Gästföreläsningar innebär obligatorisk närvaro. Examination Examination sker genom skriftlig tentamen och genom praktikfallsuppgifter. Komplettering i obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter momentets slutdatum. På momentet ges betyget väl godkänd, godkänd eller underkänd. MOMENT 2 Marknadsföring (5 poäng) Momentets övergripande syfte är att ge grundläggande kunskaper i de uppgifter som är kopplade till marknadsföringsfunktionen i ett varu- eller tjänsteproducerande företag. Inom denna ram skall momentet ge: kunskaper om marknadsföring som ämnesområde samt därtill hörande delområden fördjupade kunskaper om marknadsföring enligt marketing-mix synsättet grundläggande kunskaper om marknadsföring av tjänster och service management grundläggande kunskaper i marknadsföringslagstiftningen och annan lagstiftning som anger ramarna för olika marknadsföringsåtgärder studenterna träning i aktiv hantering av marknadsföringsproblem Momentet betonar olika taktiska och operativa modeller för bearbetning av en marknad. Detta innebär en fokusering på marknadsföringsfunktionens kopplingar till aktörer som kunder och konkurrenter. Dessutom beaktas de interna relationerna mellan marknadsföringsfunktionen och övriga funktioner i företaget och de krav dessa relationer ställer på informa- tionsöverföring, planering och organisation. Momentet är inriktat mot två marknadsföringsteoretiska inriktningar, marketing-mix synsättet samt tjänstemarknadsföring. Marketing-mix syn- sättet innefattar en traditionell syn på marknadsföring där en marknad bearbetas genom de fyra konkurrensmedlen produkt, pris, plats (distribution) samt påverkan. Den sammansättning som väljs avseende dessa konkurrensmedel anger företagets marketing-mix och därmed valet av metod för företagets marknadsbearbetning. Tjänstemarknadsföring och service management beaktar skillnader mellan varor och tjänster som produkter samt de krav detta medför för marknadsföring av tjänster. I detta avseende presenteras modeller vilka beaktar dels behovet av att med traditionella konkurrensmedel bearbeta marknaden, dels kravet på hantering av kundrelationer i tjänsteföretaget. Samhällets krav på marknadsföring uttrycks bl a i marknadsförings- lagstiftningen. Kursen behandlar därför den svenska marknadsförings- lagstiftningen och annan lagstiftning som anger de juridiska ramarna för olika marknadsföringsaktiviteter. Undervisningens uppläggning Momentets olika områden bearbetas genom föreläsningar och seminarier. Gästföreläsningar innebär obligatorisk närvaro. Speciell tonvikt läggs också vid praktikfall/datorsimuleringar. Studenterna ges därmed tillfälle att under realistiska former träna beslutsfattande samt taktisk och operativ marknadsplanering. Examination Momentet examineras genom obligatoriska uppgifter, PM-uppgifter samt skriftlig tentamen. Kompletteringar i PM och andra obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter momentets slutdatum. På momentet ges betyget väl godkänd, godkänd eller underkänd. 5. Examination Se under respektive moment. För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 2 veckor för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för moment 2 vårterminer. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Skrivningsanmälan görs via Student- expeditionen. Vad gäller betygssättningen på kursen gäller genomgående den tregradiga betygsskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För varje moment i kursen bedömer läraren/-lärarna den studerande i intervallet 0-100 poäng där minst 50 poäng är Godkänd och 75 poäng är Väl godkänd. För erhållande av betyget Godkänd på kursen krävs att de ingående momenten är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen krävs dessutom att den studerande erhållit minst 75 % av de enskilda momentens sammanlagda poängsumma. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. Efter slutförd kurs utfärdas ett utbildningsbevis. 6. Allmänt Nästa kurs inom ämnet företagsekonomi är kurs B20, 20 poäng. Den består av följande moment. Finansiell planering och analys, 5 poäng. Företagets organisation och ledning, 5 poäng Vetenskaplig metod, 5 poäng Integration , 5 poäng Förkunskapskravet till kurs B20 i företagsekonomi är att den studerande avklarat minst 5 poäng av kurs A15 i företagsekonomi. Ansökan till kurs B20 lämnas till Antagningsenheten 15 oktober för vårtermin alternativt 2 maj för hösttermin. För kurser som ges via Sommaruniversitetet gäller annat ansökningsdatum. För information om kurser på C/D-nivå i ämnet företagsekonomi, tillträdeskrav, m m kontakta studievägledaren. Studievägledning Du kan vända dig till studievägledaren/studierektor om du av någon anledning kommer efter i studierna. Vänd dig till studievägledaren med alla frågor som inte direkt faller under respektive lärares undervisningsområden. För studerande på fristående kurs/ämnesstudier gäller följande för examen enligt 1993 års högskoleförordning där huvudämnet är företagsekonomi: Högskoleexamen Minimikrav: 80 poäng Speciellt krav: Minst 40 poäng i företagsekonomi Examenstitel: Högskoleexamen med företagsekonomi som huvudämne Degree of Diploma in Social Science with a major in Business Administration Fil.kand.examen Minimikrav: 120 poäng Speciellt krav: Minst 60 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng skall ingå Biämne: Kurser om minst 20 poäng Examenstitel: Filosofie kandidatexamen med företagsekonomi som huvud- ämne Degree of Bachelor in Social Science with a major in Business Administration Fil.mag.examen Minimikrav: 160 poäng Speciellt krav: Minst 80 poäng i ämnet företagsekonomi där C-uppsats om 10 poäng och D-uppsats 10 poäng skall ingå Biämne: Kurser om minst 20 poäng Examenstitel: Filosofie magisterexamen med företagsekonomi som huvud- ämne Degree of Master in Social Science with a major in Business Administration. Ekonomie kandidatexamen/Ekonomie magisterexamen Se ovan, dock att det speciella kravet kompletteras med : Juridisk översiktskurs, 10 poäng Statistik, 20 poäng Nationalekonomi, 20 poäng samt att biämne/resterande kurser inom examen utgörs av kurser inom samhällsvetenskapliga fakulteten. Examenstitel : Bachelor/Master of Science in Business Administration För ytterligare information kontakta studievägledaren. 7. Kurslitteratur Företagsekonomi A15, 10 poäng MOMENT 1 Produktionsekonomi, (5 poäng) Bergman, B, Klefsjö, B, Kvalitet i alla led. Studentlitteratur 1991. Evans, J R, Anderson, D R, m fl, Applied Production and Operations Management (kap 1-2, 4, 6, 8, 10, 12-18, 20). 3rd ed. West Publishing Company 1991 Johansson, S-E, Samuelsson, L, Industriell kalkylering och redovisning. 8:2 uppl. Fritzes 1994. Johansson, S-E, Samuelsson, L, Industriell kalkylering och redovisning. Övningsbok. 4 uppl. Fritzes 1994. Persson, Virum, Ericsson, Materialadministration för konkurrenskraft. Liber 1991. Tillkommer anvisat material. MOMENT 2 Marknadsföring (5 poäng) Grönroos, C, Service Management and Marketing. Lexington Books 1990 Kotler, P, Marketing Management. Analysis, Planning, Implementation and Control. 8th edition. Prentice Hall 1994. Svensson, C. A, Den svenska marknadsförings- lagstiftningen. Studentlitteratur 1993. Tillkommer anvisat material. Referenslitteratur till kurs A15 Blomqvist, Klevsjö, Söderström, Grundläggande matematik för ekonom- studier (kompendium). Akademibokhandeln. Bjerke, B, Några tankar inför företaget. Studentlitteratur Lund 1989 Studentexpeditionen http://www.fek.umu.se/svl/lwexpen.html