FÖRETAGSEKONOMI AI - FÖRETAG OCH MARKNAD I, 10 poäng Anm. Denna kurs benämndes: Företagsekonomi A - inriktning mot tjänsteföretag FEKA42 Business Administration - Aiming at Service Management A42 Pga önskemål om någorlunda logik i kursbenämningar döptes kursen om till: FÖRETAGSEKONOMI AI - FÖRETAG OCH MARKNAD I, FEKA 51, 10 poäng men med innehåll och momentnamn dessamma som för kursen Företagsekonomi A - inriktning mot tjänsteföretag FEKA42. (Den efterföljande kursen: FÖRETAGSEKONOMI AII - FÖRETAG OCH MARKNAD II, FEKA63, 10 poäng finns via http://www.fek.umu.se/svl/lwa63.txt) ==================================================================== O B S DENNA KURS HAR STÄLLTS IN VÅRTERMINEN 1998 O B S ==================================================================== Syllabus, Course A51 Business Administration 10 credits Business and Markets (Introductory level) Kurskod: FEKA51 (motsvarar FEKA42 och FEKA62) Ansvarig institution: Företagsekonomi Ämne: Företagsekonomi Nivå: A Utbildningsområde: Samhällsvetenskap Kursen ingår som en kurs på A-nivå i en kandidat- eller magisterexamen vid Umeå universitet. 1. Beslut om inrättande Kursen är inrättad av Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen har fastställts av styrelsen vid institutionen för företagsekonomi 1997-06-10 att gälla fr o m 1997-09-01. Kursen är en introduktionskurs (A 1-10 p) och kräver inga förkunskaper i ämnet företagsekonomi. 2. Mål och innehåll Kursens syfte är att ge: en förståelse för företagandets villkor en företagsekonomisk begreppsapparat en uppsättning metoder för att analysera företagsekonomiska problem. I kursen behandlas olika föreställningar om hur företag i konkurrens med andra företag agerar för att överleva och utvecklas i en föränderlig omvärld. Utgångspunkten är att det inte finns någon allmänt accepterad enhetlig teoribildning kring företagsbeteende och företagsledning utan i den företagsekonomiska vardagen frodas sida vid sida modeller och teorier som i sina grundantaganden skiljer sig högst väsentligt från varandra. Detta innebär att problemformuleringar och därmed lösningar på företags- ekonomiska frågor blir beroende av det valda teoretiska angreppssättet. Fokus i kursen inriktas dels på marknadsfrågor, dvs hur företagen avgrän- sar sina roller och hanterar olika utbytesaktiviteter, dels på organisa- tionsfrågor, dvs hur företagen mobiliserar och organiserar olika resurser för att ta fram de varor och tjänster som svarar mot kundernas krav.För att på ett hanterligt sätt kunna planera och följa upp företagens aktivi- teter i mätbara storheter krävs ett system för s k ekonomistyrning. Ekonomiarbetet syftar framför allt till att internt påverka företagets verksamhet, men ger även information till externa intressenter. 3. Förkunskapskrav Förutom allmän behörighet krävs särskild behörighet enligt följande: Matematik, 1 åk H S E N T / 2 åk So Ek Mu Du / KomVux etapp 2/B. Den särskilda behörigheten gäller t om antagningen till vårterminen 1998. Fr om antagning till höstterminen 1998 gäller Sb D.4.1. Matematik C (200 tim) samt Samhällskunskap A (90 tim) 4. Moment, undervisnings- och examinationsformer Sammanfattningsvis kan sägas att kursen kommer att ge förståelse för företagandets villkor samt ge en inblick i den företagsekonomiska begreppsapparaten och de företagsekonomiska metoderna inom följande områden i ämnet: MOMENT 1 Marknadsföring och kalkylering (5poäng) - Marknader och marknadsföring -Marknader - konkurrens och samarbete -Marknadsföring på konsumentmarknader -Marknadsföring på producentmarknader - Ekonomisk kalkylering -ABC-kalkyler -Bidragskalkyler -Investeringskalkyler -Prissättning MOMENT 2 Organisation och extern information (5poäng) - Strategier och organisering -Strategiska processer -Styrnings- och ledningsprocesser -Förändring och utveckling -Kontroll och ansvar - Ekonomisk utvärdering och information -Internkontrollprocess -Redovisning -Resultat- och balansräkning -Finansieringsanalys Undervisningens uppläggning Inslaget av traditionell undervisning har satts till ett minimum på kursen. Detta betyder att endast sex sammankomster kommer att ske på kursorten (Umeå). Denna undervisning kommer i huvudsak att bedrivas i föreläsningsform. Mellan sammankomsterna finns en handledare tillgänglig på telefon på tider som senare anges. Anledningen till att inslaget av traditionell undervisning minimerats är att ett särskilt kursmaterial ut- arbetats (se kurslitteratur). Förutom detta kursmaterial finns ett antal video- respektive ljudkassetter inspelade som stöd till undervisning och det skriftliga materialet. Examination Kursen examineras genom två skrivningar (5p+5p) samt två arbetsuppgifter. För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 4 veckor för kurs som ges med fördröjd studietakt. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Skrivningsanmälan görs via Student- expeditionen Betyg på kursen ges med väl godkänd (Vg), godkänd (G) samt underkänd (U). Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran ett utbildnings- bevis. 5 Allmänt Tillgodoräknande Kursen är påbyggbar genom kursen Företagsekonomi AII - Företag och marknad II, 10 poäng (A 11-20p) som består av följande moment : - Organisation och marknadsföring 5 poäng - Ekonomistyrning 5 poäng. Studievägledning Du kan vända dig till studievägledaren/studierektor om du av någon anledning kommer efter i studierna. Vänd dig till studievägledaren med alla frågor som inte direkt faller under respektive lärares undervisnings- områden. Examina För studerande på fristående kurs/ämnesstudier gäller följande för examen enligt 1993 års högskoleförordning där huvudämnet är företagsekonomi: Högskoleexamen Minimikrav: 80 poäng Speciellt krav: Minst 40 poäng i företagsekonomi Examenstitel: Högskoleexamen med företagseko- nomi som huvudämne Degree of Diploma in Social Science with a major in Business Administration Fil.kand.examen Minimikrav: 120 poäng Speciellt krav: Minst 60 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng skall ingå Biämne: Kurser om minst 20 poäng Examenstitel: Filosofie kandidatexamen med före- tagsekonomi som huvudämne Degree of Bachelor in Social Science with a major in Business Administration Fil.mag.examen Minimikrav: 160 poäng Speciellt krav: Minst 80 poäng i ämnet företags- ekonomi där C-uppsats om 10 poäng och D-uppsats 10 poäng skall ingå Biämne: Kurser om minst 20 poäng Examenstitel: Filosofie magisterexamen med företagsekonomi som huvudämne Degree of Master in Social Science with a major in Business Administration. Ekonomie kandidatexamen/Ekonomie magisterexamen Se ovan, dock att det speciella kravet kompletteras med : Juridisk översiktskurs, 10 poäng Statistik, 20 poäng Nationalekonomi, 20 poäng samt att biämne/resterande kurser inom examen utgörs av kurser inom samhälls- vetenskapliga fakulteten. Bachelor/Master of Science in Business Administration . För ytterligare information kontakta studievägledaren. 6. Kurslitteratur Ljung, Nilsson, Olsson (red); Företag och marknad - samarbete och konkurrens, 1994, Studentlitteratur. (ISBN 91-44-46501-7) Företag och marknad, Artiklar, 1994, Studentlitteratur. Företag och marknad, Praktikfall och övningar, 1994, Studentlitteratur. Företag och marknad, Studiehandledning, 1994, Studentlitteratur. Studentexpeditionen http://www.fek.umu.se/svl/lwexpen.html