FÖRETAGSEKONOMI A10, 10 poäng (SOMMARUNIVERSITETET 1995) ======================================================================= Denna kurs har ersatts, se http://www.fek.umu.se/svl/lwa54.html ======================================================================= Syllabus, course A10 Business Administration, 10 points (Introductory level) Kurskod: FEKA41 Ansvarig institution: Företagsekonomi Ämne: Företagsekonomi Nivå: A Utbildningsområde: Samhällsvetenskap Kursen ingår som en kurs på A-nivå i en kandidat- eller magisterexamen vid Umeå universitet. 1. Beslut om inrättande Kursen är inrättad av Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen har fastställts 1994-06-01 att gälla fr o m 1994-08-29. 2. Mål och innehåll Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment: Företagsekonomiska problem, teorier och metoder - en introduktion, 3 poäng Företagets redovisningssystem, 7 poäng Kursen ska förutom fördjupade kunskaper även ge en ökad förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/- organisations- och individnivå. Inom denna ram syftar kursen till att ge ett perspektiv på metoder och tekniker som kommer till användning i företag och organisationer. 3. Förkunskapskrav För tillträde till kursen krävs - utöver de allmänna behörighetsvillkoren - särskilda förkunskaper i matematik. 1 åk H S E N T (Te) eller 2 åk So Ek Mu Du (KomVux etapp 2). Enligt programskolan krävs Svenska (200 tim), Engelska B (150 tim), Samhällskunskap A (90 tim) samt Matematik C (200 tim). 4. Moment, undervisnings- och examinationsformer MOMENT 1 Företagsekonomiska problem, teorier och metoder - en introduktion,(3 poäng) Momentets övergripande mål är att skapa förståelse för företagets/ organisationens villkor och framtida utmaningar. Inom ramen för detta övergripande mål syftar momentet till att: beskriva ämnets utveckling under 1900-talet ge kunskap om de externa relationer som direkt eller indirekt påverkar företagets funktionssätt och agerande diskutera företagets funktionssätt i termer av strategisk, taktisk och operativ styrning skapa förståelse för företagets verksamhet avseende personalbehov samt dess materiella- och finansiella flöden utifrån ett framtidsperspektiv skapa förståelse för det förändringsarbete som måste prägla företag och organisationer ge en grundläggande inskolning i vetenskaplig metod Momentet beaktar olika nationella och internationella utvecklingstendenser och dess betydelse för företagande. I detta sammanhang berörs den intenationella politiska och ekonomiska utvecklingen samt dess konsekvenser för företags agerande. Vidare behandlas företagets externa relationer. Här avses relationerna till olika intressenter, dess inverkan på företagets beteende samt hur relationerna hanteras internt i företaget. Slutligen betonas också företagets interna uppbyggnad. Med detta avses behovet av olika organisatoriska funktioner, materiella- och finansiella flöden samt integration och ledarskap. Ett syfte här är att skapa förståelse för det kompetensbehov som karaktäriserar företaget. Undervisningens uppläggning Ett viktigt inslag är användningen av företagsspel som pedagogisk metod. Företagsspel används i syfte att skapa förståelse för såväl företagets externa relationer som dess interna uppbyggnad. I anslutning härmed ges studenterna också själv möjlighet att fördjupa sig i olika företagsekonomiska delområden. Gästföreläsningar innebär obligatorisk närvaro. Examination Momentet examineras genom skriftlig tentamen, obligatoriska uppgifter samt obligatorisk närvaro. Kompletteringar i PM och andra obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter momentets slutdatum. På momentet ges betyget väl godkänd, godkänd eller underkänd. MOMENT 2 Företagets redovisningssystem (7 poäng) Momentets övergripande mål är att ge ingående kunskaper om ekonomisystemets roll och funktionssätt i företag, med speciell tonvikt på den externa redovisningen. Inom ramen för detta mål syftar momentet till att: ge grundläggande färdigheter i löpande redovisning ge ingående kunskaper om redovisningens uppbyggnad och de krav som ställs på densamma såväl från ett externt som ett internt styrperspektiv utveckla de studerandes förmåga att kritiskt granska och på egen hand bidra till utvecklandet av funktionella redovisningssystem i företag ge grundläggande kunskaper i analys och slutsatser om företags räkenskaper såväl för enskilda företag som koncerner, grundade i svenska och internationella förhållanden introducera budgetbegreppet och budgeteringens roll i företaget främst ur ett tekniskt perspektiv. Momentet inleds med ett grundläggande avsnitt om extern redovisning. Därefter introduceras de ekonomiska styrsystem som finns p g a lagstiftning och allmän praxis. Registrering, systematisk bearbetning och rapportering av ekonomisk information utgör huvudinnehåll i denna del. Effekterna av externa intressenters krav på information, samt nationella och internationella standards behandlas, liksom viktiga utvecklingstendenser inom nationell och internationell redovisning. Den externa redovisningen avslutas med ett orienterande avsnitt om koncernredovisning med utblickar mot internationella aspekter på årsredovisningens utformning och innehåll. I anslutning till momentet behandlas även de tekniska aspekterna av företagets budgetsystem kopplat till redovisningssystemet. Under momentet extern redovisning skall även en övning i datoriserad redovisning fullgöras. Grundläggande räkenskapsanalys behandlas ur ett intressentperspektiv med anknytning till aktuella förhållanden inom svensk och internationell ekonomi. I momentet behandlas även budgetering och intern redovisning kopplat till tjänsteföretag och industriföretag. Under momentet kommer ett antal case att behandlas. Dessa case syfter till en integrerad förståelse för ekonomi- budget- och redovisningssystemens roll i företagsekonomin. Undervisningens uppläggning Momentets olika områden behandlas genom föreläsningar, övningar och praktiskt anknutna cases. Gästföreläsningar innebär obligatorisk närvaro. Examination Momentet examineras genom skriftlig tentamen och obligatoriska arbetsuppgifter. Kompletteringar i obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter momentets slutdatum. På momentet ges betyget väl godkänd, godkänd eller underkänd. 5. Examination Se under respektive moment. För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 2 veckor för kurs som ges med normal studietakt. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygsskalan Väl godkänd Godkänd och Underkänd. För varje moment i kursen bedömer läraren/lärarna den studerande i intervallet 0-100 poäng där minst 50 poäng är godkänd och 75 poäng är väl godkänd. För erhållande av betyget Godkänd på kursen krävs att de ingående momenten är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen krävs dessutom att den studerande erhållit minst 75% av de enskilda momentens sammanlagda poängsumma. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. Efter slutförd kurs utfärdas ett utbildningsbevis. 6. Allmänt Nästa kurs inom ämnet företagsekonomi är kurs A15, 10 poäng. Den består av följande moment : Produktionsekonomi, 5 poäng. Marknadsföring, 5 poäng. Kurs A10 tillsammans med kurs A15 ger behörighet till kurs B20, 20 poäng. Den består av följande moment : Finansiell planering och analys, 5 poäng. Företagets organisation och ledning, 5 poäng Vetenskaplig metod, 5 poäng Integration, 5 poäng Förkunskapskravet till kurs B20 i företagsekonomi är att den studerande avklarat minst 13 poäng av kurserna A10 och A15 i företagsekonomi. Ansökan till kurs lämnas till Antagningsenheten 15 oktober för vårtermin alternativt 2 maj för hösttermin. För kurser som ges via sommaruniversitetet gäller annat ansökningsdatum För information om kurser på C/D-nivå i ämnet företagsekonomi, tillträdeskrav, m m kontakta studievägledaren. Studievägledning Du kan vända dig till studievägledaren/studierektor om du av någon anledning kommer efter i studierna. Vänd dig till studievägledaren med alla frågor som inte direkt faller under respektive lärares undervisningsområden. För studerande på fristående kurs/ämnesstudier gäller följande för examen enligt 1993 års högskoleförordning där huvudämnet är företagsekonomi: Högskoleexamen Minimikrav: 80 poäng Speciellt krav: Minst 40 poäng i företagsekonomi Examenstitel: Högskoleexamen med företagsekonomi som huvudämne Degree of Diploma in Social Science with a major in Business Administration Fil.kand.examen Minimikrav: 120 poäng Speciellt krav: Minst 60 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng skall ingå Biämne: Kurser om minst 20 poäng Examenstitel: Filosofie kandidatexamen med företagsekonomi som huvudämne Degree of Bachelor in Social Science with a major in Business Administration Fil.mag.examen Minimikrav: 160 poäng Speciellt krav: Minst 80 poäng i ämnet företagsekonomi där C-uppsats om 10 poäng och D-uppsats 10 poäng skall ingå Biämne: Kurser om minst 20 poäng Examenstitel: Filosofie magisterexamen med företagsekonomi som huvudämne Degree of Master in Social Science with a major in Business Administration. Ekonomie kandidatexamen/Ekonomie magisterexamen Se ovan, dock att det speciella kravet kompletteras med : Juridisk översiktskurs, 10 poäng Statistik, 20 poäng Nationalekonomi, 20 poäng samt att biämne/resterande kurser inom examen utgörs av kurser inom samhällsvetenskapliga fakulteten. Examenstitel : Bachelor/Master of Science in Business Administration För ytterligare information kontakta studievägledaren. 7. Kurslitteratur Företagsekonomi A10, 10 poäng MOMENT 1 Företagsekonomiska problem, teorier och metoder - en introduktion (3 poäng) Hedström, O.R., PM om PM. Studentexpeditionen 1994 Inst för företagsekonomi, Artiklar och utdelat material. Studentexpeditionen (Sal 109 Samhällsvetarhuset) Ljung, Nilsson, Ohlsson m fl, Företag och marknad - samverkan och konkurrens. Studentlitteratur 1994. MOMENT 2 Företagets redovisningssystem (7 poäng) Bohlin, Broström, Malmqvist, Redovisning Bas-planen. Övningsbok och facit. Studentlitteratur, senaste upplagan. Gröjer, J-E, Grundläggande redovisningsteori. Studentlitteratur, senaste upplagan. Johansson, Steen, Grundläggande koncernredovisning. Studentlitteratur, senaste upplagan. Prenkert, Redovisning för intern styrning. Studentlitteratur, senaste upplagan. Thomasson, Larsson, Rohlin, Den nya affärsredovisningen. Liber 8:e upplagan 1994 Thomasson, Larsson, Rohlin, Övningsbok och facit till ovanstående 8:e upplagan 1994 Tillkommer aktuella tidningsartiklar samt kompendiematerial enl senare anvisningar. Referenslitteratur till kurs A10. Blomqvist, Klevsjö, Söderström, Grundläggande matematik för ekonomstudier (kompendium) Akademibokhandeln. Bjerke, B, Några tankar inför företaget. Studentlitteratur Lund 1989 Studentexpeditionen http://www.fek.umu.se/svl/lwexpen.html