OBS ! Kursen är inställd, ges ej läsåret 1998/1999 KVINNLIGT LEDARSKAP A49, 10 poäng Syllabus, course A49 Business Administration, 10 credits Womanly Leadership (Introductory level) Kurskod: FEKA49 Ansvarig institution: Företagsekonomi Ämne: Företagsekonomi Nivå: A Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 1. Beslut om inrättande Kursen är inrättad av Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen har fastställts 1997-06-10 att gälla fr o m 1997-09-01. 2. Kursens mål och innehåll Kursen ska bidra till att förbereda kvinnor för en ledande befattning och öka kompetensen hos kvinnor som redan innehar en ledande befattning. Förutom att förmedla grundläggande kunskap i organisation och ledarskap, ska utbildningen bidra till att skapa medvetenhet om vad det innebär att vara kvinnlig ledare i dagens samhälle, och att utveckla ny kunskap om kvinnors ledarskap. Utbildningen ska tydliggöra kvinnorna i deras yrkes- roll och möjliggöra fler kvinnliga ledargestalter. Huvudmålet är att bidra till en ökad andel kvinnliga ledare inom offentlig sektor såväl som inom näringslivet. Samhället befinner sig i en omvandlingsprocess och kvinnor och deras kunskap som ledare är en viktig resurs i denna process. Sammanfattningsvis är kursens syfte att: - motivera och stimulera kvinnligt ledarskap - främja den personliga utvecklingen hos individen och stärka kvinnors självkänsla och självtillit som ledare - ge kvinnor ett forum för att utbyta erfarenheter och idéer om hur ledarskap bäst kan utvecklas - fokusera på kvinnors karriärmässiga möjligheter - stimulera till vidareutveckling. Kursen innehåller två delmoment. I det första belyses frågor om organisationsteorier och ekonomisk planering samt ges en introduktion till forskning om kvinnor. I det andra momentet belyses ledarskapet och då speciellt kvinnors ledarskap. 3. Förkunskapskrav Förutom allmän behörighet krävs särskild behörighet enligt följande: Matematik, 1 åk H S E N T / 2 åk So Ek Mu Du / KomVux etapp 2/B. Den särskilda behörigheten gäller t om antagningen till vårterminen 1998. Fr om antagning till höstterminen 1998 gäller Sb D.4.1. Matematik C (200 tim) samt Samhällskunskap A (90 tim) 4 Moment, undervisnings- och examinationsformer Moment 1 Ekonomisk planering, organisation och kvinnoforskning (4 poäng) Momentets övergripande mål är att skapa en bred kunskapsbas relevant för kvinnliga ledare av olika slag. Under momentet behandlas därför relevanta grunder i organisation och ekonomi samt ges en introduktion till den forskning om kvinnor och kvinnors villkor som finns. Inom området ekonomi är syftet att öka förtrogenheten med konventionella ekonomiska områden som planering, redovisning och kalkylering. Att som ledare kunna förstå och tolka ekonomiska rapporter, framför allt i planeringssyfte, är ett viktigt syfte med detta första moment. Organi- sationsbegreppet ägnas uppmärksamhet under momentet. Framför allt fokus- eras delavsnittet på ledarens roll i organisationen. Stor vikt läggs också på att skapa förståelse för olika sätt att se på organisatoriska fenomen, med speciell vikt lagd på perspektiv som är användbara för ledare. I momentet ingår också en översikt över den forskning som finns kring kvinnor och kvinnors villkor. Syftet med detta är att förmedla den aktuella kunskapen på området som en bas för förståelsen av vad det innebär att vara kvinna och ledare. Undervisningens uppläggning Undervisningen inom detta moment ägnas åt ekonomi, organisationsfrågor och kvinnoforskning. Undervisningen sker genom teoretiska genomgångar varvade med grupparbeten och seminarier kring olika teman. Gästföreläsningar kan förekomma. Examination Momentet examineras genom skriftlig tentamen. Dessutom är närvaro obligatorisk under delar av momentet. På momentet ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Moment 2.Ledarskap med speciell betoning på kvinnligt ledarskap (6 poäng) Momentet syftar till att ge kunskap om ledarskapets villkor och till att ge förståelse för de speciella villkor som gäller för kvinnliga ledare. Momentet inleds med en genomgång av ledarskapsteorier, aktuell forskning inom området samt om olika ledarskapsstilar. Därefter introduceras teorier om kvinnopsykologi för att ge en djupare förståelse för vad som kan skilja män och kvinnor åt. Med denna kunskap som bas ägnas sedan tiden åt att diskutera det kvinnliga ledarskapets villkor, i teorin men framför allt i praktiken. Momentet avslutas med en genomgång av idéer om det moderna ledarskapet, t ex ledarskap i nätverk och projektledarskap. En viktig del av detta moment är det PM som deltagarna löpande arbetar med kring ett ledarskapsproblem. Undervisningens uppläggning Undervisningen inom detta moment ägnas åt ledarskap i allmänhet, genus- teori och forskning i anknytning till kvinnors ledarskap. Undervisningen sker genom teoretiska genomgångar varvade med grupparbeten och seminarier kring olika teman. En viktig del i momentet är studenternas självständiga PM-arbeten. Gästföreläsningar kan förekomma. Examination Momentet examineras genom ett självständigt författat PM kring ett kvinnligt ledarskap. PM-arbete utformas i samråd med examinator. Närvaro är obligatorisk under vissa delar av momentet. På momentet ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. 5 Examination Se under respektive moment. För hela kursen gäller betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd krävs detta betyg på minst 75% av delmomentens sammanlagda vägda uppgifter. Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran ett utbildningsbevis. 6. Allmänt Kursen är ej påbyggnadsbar. 7. Kurslitteratur Kvinnligt ledarskap A14, 10 poäng Moment 1 Ekonomisk planering, organisation och kvinnoforskning (4 poäng) Björk, N Under det rosa täcket. Om kvinnlighetens vara och feministiska strategier. Stockholm. Wahlström & Widstrand. 1996 Olsson,J., Skärvad, P-H. Företagsekonomi 99. Teori+Övningsbok. Liber-Hermods, senaste upplagan Morgan, G. Images of organisations. Sage Publications. 1986. Schein, E., Organizational Culture and Leadership. Jossey-Bass. 1992. Tillkommer aktuella tidningsartiklar samt kompendiematerial enligt senare anvisningar. Litteratur för dig som vill bredda och fördjupa kunskaperna ytterligare Andersson, K., Budgetering - en introduktion. Malmö: Liber-Hermods. 1995. Billing, Y., Alvesson, M., Kön, ledelse, organisa-tion. Köpenhamn: Jurist og Ökonomforbundets forlag. 1989. Blomquist, A., Leonardz, B., Årsredovisningen - en introduktion. Malmö: Liber-Hermods.1995. Gohde, L., Praktisk bokslutsteknik. Lund: Student-litteratur. 1991. Hansson, S., Företags- och räkenskapsanalys. Lund: Studentlitteratur. 1992. Kvande, E., Rasmussen, B., Nye kvinneliv. Kvinner i menns organi- sationer. Ad notam. Oslo 1990. Ljung, B., Ekonomiska kalkyler. Liber-Hermods Smith, D., Resultat, balans och likviditet. Student-litteratur. Tannen, D., Du begriper ju ingenting. Samtal mellan kvinnor och män. Wahlström & Widstrand. Stockholm 1990. Wennberg, L., Förstå mig rätt. Om kvinnospråk och mans- språk i arbetslivet. Wahlström & Wid-strand. Stockholm 1993. Moment 2. Ledarskap med speciell betoning på kvinnors ledarskap (6 poäng) Arvidsson, G., Lind, R., Ledning av företag och förvaltningar. SNS Förlag. Senaste upplagan. Hersey, P., Locka fram det bästa. Kompetensutvecklande ledarskap. Liber. 1989. Höjgaard, L., Vil kvinder lede? Ligestillingsrådet. Köpenhamn. 1990. Roos, B., Liv och ledarskap, det kvinnliga perspek- tivet. Svenska Dagbladets förlag. Stockholm. 1992. Schein, E., Organizational Culture and Leadership. Del 4-6. Jossey-Bass. 1992. Tillkommer: Hänvisningar till aktuella artiklar enligt senare anvisningar. Litteratur för dig som vill bredda och fördjupa kunskaperna ytterligare : Ahrén, G., Dagens kvinnliga chefer. Varken änglar eller häxor. Svenska Dagbladet. Stockholm. 1996. Beckérus, Å., Edström, A., Doktrinskiftet. Nya ideal i svenskt ledarskap. Svenska Dagbladets förlag. 1988. Dahlbom-Hall, B. Lära kvinnor chefa män. Natur och Kultur. Stockholm. 1996. Studentexpeditionen http://www.fek.umu.se/svl/lwexpen.html