FÖRETAGSEKONOMI A59, 5 poäng Företaget en marknadsberoende organisation Syllabus, Course A59 Business Administration 5 credits The Firm - a market dependent organisation (Introductory level) Kurskod: FEKA59 Ansvarig enhet: Handelshögskolan vid Umeå universitet Ämne: Företagsekonomi Nivå: A Utbildningsområde: Samhällsvetenskap ================================================================== Kursen är en valbar kurs i högskole-/ingenjörsutbildningarna. Kursen är i mån av lediga platser även öppen för andra studerande och kan ingå i examen vid Umeå universitet. 1. Beslut om inrättande Kursplanen är fastställd i styrelsen för Handelshögskolan vid Umeå universitet 2006-05-29 att gälla fr om 2007-03-19. 2. Mål och innehåll Målsättningen med kursen är att den studerande ska erhålla en grund- läggande översikt i ämnet företagsekonomi. Därmed ska den studerande få kunskaper inom organisation, marknadsföring, redovisning, kostnads/ intäktsanalys och företagsanalys. Kursen är anpassade till målgruppen ingenjörer/tekniker och syftar till att ge deltagarna förståelse för ekonomiska frågor. Vidare är avsikten att ge de studerande en förståelse för företagens beroende av såväl kunder som konkurrenter och samhället i övrigt relaterat till företagens långsiktiga verksamhet. 3. Förkunskapskrav För tillträde till kursen fordras normalt att den studerande klarat 60 poäng i någon av högskoleingenjörsutbildningarna vid Umeå universitet. För övriga gäller : Matematik C (200 tim) Sb D.4.1. med undantag för Samhällskunskap A 4. Undervisnings- och examinationsformer. Företaget - en marknadsberoende organisation (5 poäng) · Företaget och dess affärsidé, mål och strategier. · Företagets organisation och ledarskap. · Företaget och hur det fungerar i samverkan med sin omgivning. · Uppbyggnaden och användandet av företagsekonomiska modeller och kalkyl- system. · Företagets huvudrapporter - årsredovisning, ekonomiska rapporter med analyser. · Investeringskalkylering Undervisningens uppläggning Undervisning meddelas i form av föreläsningar, lärarledda lektioner, gruppövningar, studentledda seminarier, Case samt handledning. Examination Examinationen sker dels genom skriftlig tentamen, dels genom obligatori- ska PM-uppgifter. Kompletteringar i PM och andra obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursens slutdatum. Gästföreläsningar kan ligga till grund för examinationen. 5. Provtillfällen och betygsättning För kurser inom ingenjörsutbildningarna består betygsskalan av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) samt Med beröm godkänd (5) För den som underkänts vid kursens avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 2-3 veckor för kurs som ges med normal studietakt. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges nästföljande termin. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Skrivningsanmälan via Student- expeditionen Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Betyg på kurs sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran ett utbildningsbevis. 6. Tillgodoräknande m.m Kursen är p.g.a. sin specifika inriktning ej påbyggbar med eller utbytbar mot andra kurser/moment på A- eller B-nivå i företagsekonomi. Studievägledning Du kan vända dig till studievägledaren/studierektor om du av någon an- ledning kommer efter i studierna. Vänd dig till studievägledaren med alla frågor som inte direkt faller under respektive lärares under- visningsområden. 7. Kurslitteratur Företaget - en marknadsberoende organisation (5 poäng) Företag och marknad - samarbete och konkurrens, senaste upplagan. Studentlitteratur Företag och marknad. Artiklar, senaste upplagan. Studentlitteratur och UR. Företag och marknad. Praktikfall och övningar, senaste upplagan. Utbildningsradion och UR. Företag och marknad. Studiehandledning, senaste upplagan. Utbildningsradion och UR. Detaljschema se, http://www.usbe.umu.se/utbildning/schema/ --------------- UMEÅ UNIVERSITET Handelshögskolan 901 87 Umeå