Handelshögskolan vid Umeå universitet
Institutionen för Företagsekonomi
Umeå universitet
901 87 Umeå

KURSPLAN

 
Mobilisering och entreprenörskap för regional utveckling A, 8 poäng

Syllabus, course A 
Mobilisation and entrepreneurship for regional development, 8 points/12 ECTS 
(Introductory level) 

Kurskod: FEUA02 
Ansvariga institutioner: Företagsekonomi och Kulturgeografi 
Ämne: Företagsekonomi 
Nivå: A 
Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 


1. Beslut om inrättande

Kursen är inrättad av Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen är fastställd i företagsekonomiska institutionens styrelse 2005-02-18. . 

2. Mål och innehåll

- deltagarna skall få en djupare förståelse för hur pågående globala, nationella och lokala processer påverkar villkoren för samhällsplaneringen på olika nivåer och inom skilda samhällssektorer,
- ge stimulans till nytänkande i frågor som rör regional utveckling och lokal mobilisering,
- deltagarna skall få ökade förutsättningar att aktivt medverka till förbättrad samverkan mellan offentliga och privata aktörer i den lokala samhällsplaneringen.
- ge insikt om entreprenörskap och det entreprenöriella perspektivet
- ge kunskap om entreprenörskapets drivkrafter och särdrag med speciell inriktning mot de problem och villkor som gäller i glesbygd
- ge insikt i olika affärsutvecklingsprocesser 

3. Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet, standardbehörighet A. 

4. Moment, undervisnings- och examinationsformer

MOMENT 1.   Lokal mobilisering (3 poäng)
(Local mobilisation - for regional development 3 points / 4.5 ECTS-credits)

Planering för lokal utveckling och mobilisering
Inledningsvis riktas intresset mot att kartlägga ett lokalsamhälles problem och förutsättningar i termer av sårbarhet och potential. Därefter följer en analysfas där problem och hinder identifieras och där orsakerna till problemen identifieras. Slutligen följer en diskussion kring de interventioner som kan göras samt hur människor kan mobiliseras för lokalt utvecklingsarbete och hur deras deltagande kan göras uthålligt och effektivt.

Planering på lokal, regional och interregional nivå
Kommunernas roll i dag och i framtiden diskuteras. Det historiska arvet och nätverkens betydelse betonas. Utvecklingsmöjligheter inom olika näringssektorer behandlas med särskild tonvikt på potentialer för turismverksamhet. Sambandet ”stanna – pendla – flytta” belyses, och diskuteras utifrån både samhällets behov och individens önskemål.


MOMENT 2.   Entreprenörskap för regional utveckling (5 poäng)
(Entrepreneurship for regional development 5 points / 7.5 ECTS-credits)

Entreprenörskap som företeelse kan framträda i olika sammanhang, vanligtvis i form av etablering av nya företag och som förnyelse av befintliga företag. I båda fallen måste verksamheten ta sin utgångspunkt från en bärande idé som i entreprenörskapsprocessen förädlas till en kommersiellt gångbar affärsidé. Förutom att affärsverksamhet ofta är knuten till fysiska produkter eller tjänster så kan det vara nödvändigt att entreprenörskapet i glesbygd söker nya arenor eller kombinationer av verksamheter. En alternativ form som särskilt behandlas rör entreprenörskap inom offentlig verksamhet - Intraprenörskap. Vidare diskuteras olika modeller för hur företagsamheten i samverkan med närsamhället kan stötta dynamiska utvecklingsprocesser på lokal och regional nivå.

Momentet är upplagd kring affärsutvecklingsprocessen, dvs hur en första idé i olika steg förädlas till att slutligen bli det fundament på vilket kommande affärer skall vila. Under momentet skall deltagarna lära sig vilka delar som ingår i en affärsplan samt att dessa också konkret skall utveckla en verklig affärsplan. Färdigheter fås genom ett konkret arbete som involverar företagets affärsidé, produktutveckling, omvärld och marknad. Momentet syftar till att lära sig att använda affärsplanen som ett verktyg för att utveckla existerande företag alternativt starta ett nytt företag.

5. Undervisningens uppläggning

Utbildningen omfattar 8 poäng fördelade på två moment och under det första momentet är det en sammankomst medan det är två träffar under moment två. Kurstillfällena under första momentet är fredag kväll och lördag. Övriga sammankomster fastställs i samråd med kursdeltagarna.

6. Examination

Examinationen sker genom seminarier på moment ett samt ett avslutande projektarbete på moment två. Betygssättningen sker individuellt utifrån muntlig presentation, aktivt seminariedeltagande och en färdig skriftlig rapport. På hela kursen ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på hela kursen krävs aktivt deltagande, avslutat projektarbete och närvaro på obligatoriska moment. För den som underkänns i projektarbetet ges möjlighet att inom en månad komplettera arbetet. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. För att få väl godkänt krävs VG på båda momenten. Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran ett utbildningsbevis 

7. Tillgodoräknande

Kursen kan ej tillgodoräknas i annan utbildning som ges vid företagsekonomiska respektive kulturgeografiska institutionen vid Umeå universitet. 

8. Kurslitteratur

Mobilisering och entreprenörskap för regional utveckling A, 8 poäng

MOMENT 1.   Lokal mobilisering (3 poäng)
(Local mobilisation - for regional development 3 points / 4.5 ECTS-credits)

Böcker och rapporter:
Ekstedt, E. & Wolvén, L-E, red. (2003): Att brinna för lokalt utvecklingsarbete – om eldsjälars engagemang för landsbygden. Arbetslivscentrum, Östersund.

SOU 2000:36: Utgångspunkter för 2000-talets regionalpolitik. ss 37-41 (Laddas ner från Internet)

Artikelkompendium
Dahlgren, L. (2004): Emotioner i sociala rörelser. I Lars Dahlgren & Bengt Starrin Emotioner, vardagsliv och samhälle – en introduktion till emotionssociologi. Liber. Malmö.

Garvill, J., Malmberg, G. & Westin, K. (2000): Värdet av att flytta och att stanna – om flyttningsbeslut, platsanknytning och livsvärden. Rapport 2 i SOU 2000:36. Valda delar.

Stenbacka, S. (2001). Landsbygdsboende i inflyttarnas perspektiv. Intention och handling i lokalsamhället. University Printers, Uppsala. Valda delar.

Wiberg, U. (1998): Periferin i den ekonomiska geografin. I Gren, M. & Hallin, P. O. (red) (1998) Svensk kulturgeografi. s 194-202. Studentlitteratur.

Wiberg, U. (1998): Chans för periferin. Svensk geografisk årsbok, s 153-162, Årg. 74, 1998.


MOMENT 2.   Entreprenörskap för regional utveckling (5 poäng)
(Entrepreneurship for regional development 5 points / 7.5 ECTS-credits)

Böcker och rapporter:
Klofsten, Magnus, Affärsplattformen. Entreprenören och företagets första år. SNS Förlag 2002. IBSN 91-7150-870-8.

Landström, Hans, Entreprenörskapets rötter. Studentlitteratur 2000. ISBN 91-44-01530-5.

Normann, Richard, När kartan förändrar landskapet. Liber Ekonomi 2001. ISBN 91-47-06282-7.

-------------
Umeå Universitet, Institutionen för företagsekonomi, 901 87 Umeå 
Telefon: 090-786 50 00 vx. Fax: 090-786 66 74. www.fek.umu.se