KURSPLAN Entreprenörskap för regional utveckling A, 5 poäng Entrepreneurship for regional development, 5 points/7.5 ECTS (Introductory level) Kurskod: FEKA95 Ansvarig institution: Företagsekonomi Ämne: Företagsekonomi Nivå: A Utbildningsområde Samhällsvetenskap 1. Beslut om inrättande Kursen är inrättad av Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen är fastställd i företagsekonomiska institutionens styrelse 2005-05-13 att gälla fr om 2005-10-31. 2. Mål och innehåll I denna kurs introduceras entreprenörskapet som fenomen och kunskapsområde. Huvudsyftet är att utveckla kunskap om och förståelse för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser. Mer specifikt syftar kursen till att * ge insikt om entreprenörskap och det entreprenöriella perspektivet * ge kunskap om entreprenörskapets drivkrafter och särdrag med speciell inriktning mot de problem och villkor som gäller i glesbygd * ge insikt i olika affärsutvecklingsprocesser Entreprenörskap som företeelse kan framträda i olika sammanhang, vanligtvis i form av etablering av nya företag och som förnyelse av befintliga företag. I båda fallen måste verksamheten ta sin utgångspunkt från en bärande idé som i entreprenörskapsprocessen förädlas till en kommersiellt gångbar affärsidé. Förutom att affärsverksamhet ofta är knuten till fysiska produkter eller tjänster så kan det vara nödvändigt att entreprenörskapet i glesbygd söker nya arenor eller kombinationer av verksamheter. En alternativ form som särskilt behandlas rör entreprenörskap inom offentlig verksamhet - Intraprenörskap. Vidare diskuteras olika modeller för hur företagsamheten i samverkan med närsamhället kan stötta dynamiska utvecklingsprocesser på lokal och regional nivå. Kursen är upplagd kring affärsutvecklingsprocessen, dvs hur en första idé i olika steg förädlas till att slutligen bli det fundament på vilket kommande affärer skall vila. Under kursen skall deltagarna lära sig vilka delar som ingår i en affärsplan samt att dessa också konkret skall utveckla en verklig affärsplan. Färdigheter fås genom ett konkret arbete som involverar företagets affärsidé, produktutveckling, omvärld och marknad. Kursen syftar till att lära sig att använda affärsplanen som ett verktyg för att utveckla existerande företag alternativt starta ett nytt företag. 3. Förkunskapskrav Grundläggande behörighet, standardbehörighet A. 4. Undervisningens uppläggning Utbildningen ges med reducerad studietakt, motsvarande 5 poäng under 10 veckor. Undervisningens uppläggning anpassas till olika delmoment i affärsutvecklings- processen. Detta innebär att den pedagogiska modellen innehåller föreläsningar, handledning och seminarier med koppling till litteraturen för att därigenom skapa förutsättningar för deltagarnas förståelse för, kunskap om och praktiska hantering av entreprenörskap och affärsutveckling. Det ingående projektarbetet utvecklas löpande under kursens gång via seminarier, handledning och självständig datainsamling. 5. Examination Examinationen sker genom det ingående projektarbetet. Betygssättningen sker individuellt utifrån muntlig presentation, aktivt seminariedeltagande och en färdig skriftlig rapport. På hela kursen ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på hela kursen krävs aktivt deltagande, avslutat projektarbete och närvaro på obligatoriska moment. För den som underkänns i projektarbetet ges möjlighet att inom en månad komplettera arbetet. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran ett utbildningsbevis 6. Tillgodoräknande m.m Kursen är p.g.a. sin specifika inriktning ej påbyggbar med eller utbytbar mot andra kurser/moment på A- eller B-nivå i företagsekonomi. Studievägledning: Du kan vända dig till studievägledaren/studierektor om du av någon anledning kommer efter i studierna. Vänd dig till studievägledaren med alla frågor som inte direkt faller under lärares undervisningsområde. 7. Kurslitteratur Klofsten, Magnus, Affärsplattformen. Entreprenören och företagets första år. SNS Förlag 2002. Landström, Hans, Entreprenörskapets rötter. Studentlitteratur 2000. Normann, Richard, När kartan förändrar landskapet. Liber Ekonomi 2001. Övrigt material tillkommer. -------------------------------------- Detaljschema se, http://www.fek.umu.se/utbildning/schema/ UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för företagsekonomi 901 87 Umeå