Lärorikt och spännande

Vägen till Jerusalem

Jan Guillou

Jan Guillou har nu slutligen lämnat Hamilton-serien bakom sig. "Vägen till Jersualem" är den första boken i hans nya romantrilogi, som utspelar sig under korstågens tid. Huvudpersonen är Arn Magnusson, en begåvad yngling från folkungaätten som vid unga år sätts i kloster. Där får han studera inte bara latin, franska och den klassiska litteraturen utan även smideskonst och vapenföring. I allt detta blir han snart överlägsen de barbariska nordborna i hans omgivning, som förlitar sig mer på råstyrka än förfinad teknik.

Själva grundhistorien i Guillous nya bok liknar en klassisk hjältesaga. Vi får följa huvudpersonens födelse, hans uppväxt, hans första kärlek och han får mer än ett tillfälle att visa de som tvivlar på hans förmåga vad han egentligen går för. Visst känns mycket i detta grundtema igen från Hamilton-böckerna och visst kan man ifrågasätta meningen med att skapa den här typen av hjältemyter, men jag tror att man i så fall missar poängen.

Något som jag uppskattar hos Guillou är att hans böcker alltid har en agenda - det finns alltid en underliggande frågeställning som han vill belysa och kunskaper som han vill lära ut. En av de centrala frågeställningarna i Hamilton-böckerna var till exempel under vilka omständigheter det är rätt att döda, en fråga som går igen i den här boken. Hjältehistorien driver upp spänningen i berättelsen, fångar läsarens intresse och skapar därmed ett ramverk inom vilket Guillou kan utveckla andra tankar och idéer. Varför vi människor dras till och fascineras av historier om hjältar får psykologerna fundera på, men bara den mest förstoppade kultursnobb kan väl förneka att det är på det viset.

Hamilton-serien kännetecknades av ett detaljerat språkbruk med tydlig journalistisk prägel som ofta kändes pedantiskt och blodfattigt. I den här nya boken flyter texten friare och lättare och det känns som om Guillou hittat fram till ett mer naturligt språkbruk.

"Vägen till Jerusalem" har alla möjligheter att nå samma försäljningsframgångar som Guillous tidigare böcker. Det enda jag egentligen har att invända är att det framstår litet väl tydligt att det är första delen av en trilogi. Det blir aldrig en fullständig berättelse, utan bara en upptakt, en inandning - i väntan på nästa del av historien. Men det kanske också är meningen.