Nödvändig kulturgärning

Sixten Landbys Teser

Sixten Landby & Alvar Martinsson (red)

1996

Bröderna Landby har en välförtjänt kultstatus i Umeå med omnejder, kanske främst på grund av berättelserna om deras föga renliga levnadsvanor. Det sägs till exempel att de flesta som besökte deras lilla stuga i Håkmark inte anade att det fanns en korkmatta under vad som för ögat tedde sig som ett stampat jordgolv.

Bröderna, det är Sixten, kraftkarl och poet med förkärlek för det ekivoka, och Kurt, den ständige konferenciern. I 30 år reste de runt på marknader och nöjesfält där Sixten, "buffeln från Hissjö" uppförde sitt kraftprogram som bland annat innefattade att räta ut hästskor. "En orgie i fysisk styrka. Ohyggligt. Skönt. Fruktansvärt." hette det på affischerna.

I den här boken finns några av Sixten Landbys filosofiska funderingar samlade, som ville han visa oss att starka muskler och ett skarpt intellekt inte nödvändigtvis är oförenliga egenskaper. Huvudsakligen rör det sig om små aforismer och Landby-connaisseuren saknar både de längre dikterna, till exempel "Killa mig på Killemanjaro", och välkända strofer som "med spetsen kan man skära glas, och sätta kvinnor i extas."

Boken har den genuina hemsnickrade känslan. Layouten är anskrämlig och det finns stavfel på varje sida. I förordet stavas till exempel koltålder "colt ålder" - kanske syftar redaktören på det år han fick sin första leksakspistol? I ärlighetens namn så är väl Sixten Landby inte heller någon helt igenom genialisk poet. Men sådana detaljer får man ha överseende med, då utgivandet av denna bok närmast är att betrakta som en nödvändig kulturgärning. Och då och då glimtar det till i den väldige västerbottningens hjärna och han säger någonting riktigt tänkvärt.

Somliga människor är så rädda om sig själva
att de aktar sig för allt
Ja de törs inte ens snudda vid en fjärilsvinges puder