Mat och erotik

Afrodite

Isabel Allende

"Afrodite" är en ovanlig bok, som vågar sig på att kombinera matrecept med erotiska tips och kåserier om olika typer av afrodiasaka. Det är en djärv idé, som i händerna på de flesta förmodligen skulle ha resulterat i någon form av osmaklig korsning mellan Ica-Kuriren och Aftonbladets söndagsbilaga. Men nu är det inte någon halvlitterär dussinkock eller förnumstig sexrådgivare som står bakom texten utan Isabel Allende, författare till "Andarnas hus" och en av världens mest uppskattade berättare. I hennes professionella grepp blir boken i stället en hyllning till sinnligheten och en kritik av det religiösa bigotteri som förvandlar alla former av njutning till någonting skamligt.

Sedan är det väl en annan sak att olika personer har olika uppfattningar av vad som är erotiskt. Jag har till exempel litet svårt att förstå folk som finner någonting upphetsande i de små skämtteckningarna av satyrer och yppiga damer som förekommer i boken, men jag arbetar med att öka min tolerans inför även denna sexuella avvikelse.

Det skall inte heller förnekas att texten i boken är något svamlig, med raska hopp från ett ämne till ett annat, som om den tillkommit i all hast. Men Allende har lyckan att höra till de författare som är charmerande även när de svamlar.

Det parti av boken som jag gillade allra bäst och som jag funderar på att anta som progamförklaring för mitt eget liv är de första raderna i förordet som även finns citerade på bokens baksida

Jag ångrar alla de gånger jag höll diet, de läckra rätterna jag tackade nej till av fåfänga, lika mycket som jag beklagar de tillfällen att älska som jag har låtit gå mig förbi för att i stället ägna mig åt ogjort arbete, eller på grund av puritansk dygdighet, för sexualiteten är något som ingår i en sund livsföring, gynnar skaparkraften och är en del av själens väg... Tyvärr tog det trettio år innan jag insåg det.