Liten Datorhandbok För Målmedvetna

Academic Computer Club, Umeå Universitet, 2000

News

Nyheter (eng. "news", "usenet news" eller "usenet") är ett sätt för människor över hela världen att utbyta information med alla andra. Det är en enda stor anslagstavla där vem som helst kan skriva en artikel och sätta upp, som alla andra sedan kan läsa. Datorer över hela världen utbyter dessa artiklar mellan varandra så att de blir åtkomliga för de lokala användarna.

Grupper

Nyheterna är indelade i tusentals olika nyhetsgrupper (kort grupper) som alla behandlar olika ämnesområden. Det finns allting från det sociala livet i thailand till grupper som diskuterar den stora konspirationen i världen. Här är exempel på några grupper som finns:

Här står "alt" för "alternative", "comp" för "computer", "rec" för "recreational", "sci" för "scientific" och "soc" för "social".

Institutionen för teknisk datavetenskap har även egna grupper som endast studerande och personal vid institutionen får läsa och posta till. Följande grupper fanns i skrivande stund:

För att läsa nyheter används någon av de nyhetsläsare som tas upp nedan.

Några vanliga nyhetsläsare är slrn och tin, men även pine klara av news.

Författat av Gunnar Strand

Bakåt , Framåt , Upp, Huvudsida
Denna sida ändrades sist av handbok den 14/11 2000 00:12:57.
Last modified Monday, 27-May-1996 21:14:07 CEST