Ja, se det snöar 
Utanför mitt fönster faller just nu stora, vita flingor. Enligt uppgift skall det även snöa på Ålidhem.

Dessvärre blir inte marken vit, utan även denna gång förvandlas flingorna till vatten. Men det är åtminstone vackert att titta på.

[ add comment ] ( 1878 views )   |  permalink  |   ( 3 / 537 )
Halka = vintercykling 
Även om det under de senaste veckorna frusit på lite av och till, var det inte förrän idag som det blev riktigt halt. Det innebar att den årliga anpassningen till vintercykling genomfördes.

Sagda anpassning innebär att man anpassar körningen till väglaget. Istället för att ta den kortaste vägen genom kurvorna och luta sig i svängen, tar man den längsta vägen (skall man svänga vänster, åker man först åt höger) och strävar efter att alltid hålla cykeln så upprätt som möjligt.

Man planerar också hastighet och bromssträcka mer noggrannt, genom att man försöker att endast bromsa där det är sandat eller barmark. Saknas sådant underlag försöker man istället att anpassa hastigheten så att cykeln stannar självmant. Ibland tvingas man dock att bromsa på is, och då är det viktigt att inte låsa däcken. Låsta däck leder nämligen till att man börjar kana, med oundviklig följd att man tappar balansen och ramlar.

Vidare är det viktigt att man slappnar av. Det är väldigt lätt att spänna muskler i armar och ben när man vintercyklar, dels på grund av att det är kallt, dels på grund av att man blir nervös. Att spänna sig medför att man rör sig yvigare när man svänger, vilket ökar risken för att ramla, samt att man ökar risken att skada sig om man faktiskt skulle ramla. Genom att klä sig rätt motverkar man spänning till följd av kyla, och genom att öva motverkar man spänning till följd av nervositet.

Man måste även anpassa själva cykeln. Däcken bör innehålla en något mindre mängd luft än sommartid, för att förbättra greppet. Det finns dubbdäck till cykel, men enligt min mening är sådana överflödiga om man anpassar sin cykling enligt ovan. Dessutom misstänker jag att det finns en risk för att man blir mer våghalsig med dubbdäck.

Avslutningsvis, måste man vara mentalt beredd på att man kommer att ramla minst en gång under säsongen. De vanligaste orsakerna till att man ramlar, är att man bromsar för hastigt och att man lutar sig för mycket i en sväng. Om man känner att cykeln är på väg att välta sidledes, kan man försöka hoppa uppåt och bakåt samtidigt som man särar på benen. Med lite tur hinner man ställa sig på marken, varvid endast cykeln faller mellan benen.

Vidatar man ovanstående åtgärder går det alldeles utmärkt att cykla även under vinterhalvåret.



[ add comment ] ( 1839 views )   |  permalink  |   ( 3 / 712 )
Trevande 
Det snöfall som började igår,fick till slut fäste på marken. Imorse vid 10-tiden, möttes jag av detta spartanska snötäcke på väg till campus:


Det smälte förvisso bort under dagen, men både i media och i bloggosfären rapporteras det om en tidig vinter i inlandet. Det börjar arta sig!

[ add comment ] ( 2439 views )   |  permalink  |   ( 3 / 640 )
Snöblandat regn 
Ikväll var första gången under hösten som jag tydligt såg vita snöflingor. De fövandlades dessvärre till vatten, så fort de träffade marken (och min jacka).

[ add comment ] ( 1511 views )   |  permalink  |   ( 3 / 458 )
Mer Frost 
När jag lämnade UB vid 22-tiden, möttes jag av detta:



Det har alltså blivit så pass kallt att frost uppstår på dag/kvällstid. Cykelturen hem var f.ö. den första under hösten som upplevdes som riktigt kall. När jag kom hem visade termometern -5 grader.

[ 1 comment ] ( 6811 views )   |  permalink  |   ( 3 / 642 )

<<First <Back | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | Next> Last>>