STARTSIDA |
ADRESSER |
HISTORIK |
LÄNKAR |
LITTERATUR |
||||||
mosaik i världen |
MOSAIK I VÄRLDEN
Mosaik kan enkelt definieras som ett mönster eller en bild hopsatt av små bitar
som täcker en yta. Bitarna kan bestå av i stort sett vilket material som helst,
men vanligast är mosaiker med sten, glas, marmor, mineral keramik och liknade.
Storleken på en mosaikbit rör sig oftast om en bit på 1 cm2 eller mindre.
Det tidigaste exemplen av vad man kan likna vid mosaiker som man funnit,
är från Irak och är över 5000 år gamla. Där användes koniska lerstift som sattes
in i väggarna som förstärkning. De runda huvudena på stiften glaserades och arrangerades
i dekorativa mönster. Även i Egypten och Mexiko har man funnit mosaik,
men där i form av dekorativa inlägg på masker, vapen och liknande.
Romarna som såg sin storhetstid efter grekerna, uppskattade mosaikkonsten och utvecklade
den. Man började med en vidare färgskala och utvecklade motiven. De utvecklade ett
formellt sätt att forma och arrangera stenarna som kallades opus. Tekniken är inte
helt olik det sätt mosaik görs idag, då små bitar av enfärgad sten sattes i våt cement,
och sedan fylldes mellanrummen även de av cement. När det sedan torkat blev mosaiken
rengjord och polerad. Mosaikproduktionen effektiviserades när man utvecklade en produktionsform kallad emblemata som innebar att mindre mosaikkompositioner komponerades i speciella verkstäder. Därefter placerades dessa på ramar och fraktas till platsen där de skulle monteras. Där lades den in i en redan befintlig mosaikinramning i enklare geometriska mönster, och den ditfraktade mosaiken bildade ett dekorativt centrum. Färgerna i de romerska mosaikerna var naturstenarnas grönt, blått, ockra, vitt, terrakotta och svart, men så småningom kompletterades de med mer lysande glasbitar. De stora religionerna, islam, judendom och kristendom, som växte fram i västervärlden efter romarrikets fall, tog alla till sig mosaikkonsten och gjorde den till sin egen. I de judiska synagogorna fanns väldigt få skulpturer till följd av förbudet mot dyrkning av ikoner och figurer. Däremot var målningar och mosaiker vanligt förekommande som vägg- och golvdekorationer. Motiven är tvådimensionella, ofta med ett statiskt uttryck, och sticker ut från en neutral bakgrund. När mosaiken integrerades i den kristna konsten, utökades färgskalan med eleganta gulddetaljer. I mosaikerna i Santa Maria Maggiorekyrkan i Rom, kan man se ett fint exempel på tidigt kristna mosaiker med ett elegant detaljarbete. Motiven är uppbyggda av små kuber av marmor och glas tätt sammanfogade. Användandet av många nyanser i färgskalan bidrar till att en skuggeffekt uppnåtts, vilket bildar en tredimensionell effekt. Konturerna är tydligt markerade med guld, vilket ger figurerna ett trots skuggorna ett platt uttryck. I den bysantinska konsten finns den kristna ikonografin med, och mosaikerna har många gemensamma nämnare. Men nu började man göra fristående figurer som svävar fritt mot en evig guldfärgad bakgrund. Under den här perioden skapades fantastiska mosaiker i de bysantinska kyrkorna. Man började använda sig av det nya materialet, glassmalti och intresset för färgernas betydelse ökade. Man upptäckte att genom att vinkla bitar av smalti i murbruket kunde man få ett spel mellan ljus och skugga över ytan. Tilläggas kan att i nordiska gravar från vikingatiden och även innan, har man hittat glasbitar i smycken och dylika ting, som med största sannolikhet kommer från bysantinska mosaiker i Norditalien.
Inom den islamska mosaikkonsten är det mönster och texter som står i centrum, då
avgudabilder enligt religionen var förbjudna. Man har hittat flera exempel på utsökta
mosaikverk i mellanöstern, främst i Persien där man var mycket skickliga på detta hantverk.
Under 1700-talet kom mosaikkonsten tillbaka till en viss mån, men nu i form av miniatyrarbeten. Man smälte ner mosaikbitar av glas och drog ut massan till långa trådar, för att sedan knipsa av små bitar och med dem skapa små, små mosaikarbeten med upp till 500 bitar per cm2. Dessa var mästerverk om man ser till det tekniska, men mosaikens egenskaper gick lite förlorade på vägen. Inte förrän på 1800-talets slut återfick mosaikkonsten sin status. Genom den nya stilriktningen Jugend, där rika utsmyckningar uppskattades, tilltog intresset för mosaik. Inom konsten och arkitekturen, såväl som inom smyckeskonsten användes hantverket. Den som utnyttjade mosaikens möjligheter till det yttersta var Antoni Gaudi i Spanien. Han uttnyttjade på ett lekfullt sätt alla fördelar med mosaiken som uttrycksmedel. Ofta använde han sig av billiga material och skräp till sina egensinniga böljande skapelser. En av de stora konstnärerna under samma period, Gustav Klimt, använde sig även han av mosaik i sina verk. Men till skillnad från Gaudi var han noga med kvaliteten och lät till hans väggmålningar i Palais Stocket i Bryssel sätta in små glasmosaiker och specialbeställa mönstrade kakelplattor. Många efterföljande konstnärer under 1900-talet lät sig utnyttja mosaikens mångfaldighet. Inom den Mexikanska kulturen har mosaiken länge haft en viktig innerbörd. Där användes mosaiken ofta i masker och krigsvapen. Ofta använde de sig av turkoser och andra färgade stenar, där tonvikten låg i stenarnas individuella färg och struktur mer än sammanhanget. Under 1950-talet kom nya Mexikanska konstnärer som intresserade sig för sina kulturella rötter och använde sig av mosaiken i sin politiska konst. Diego Rivera, m fl tog till vara på de precolumbianska Maya- och Teotihuacanska traditionerna och använde sig av deras tekniker och material i sina monumentala socialistiska fresker.
Som arkitekturelement kom mosaiken att på slutet av 40-talet användas i främst England och
Skandinavien. Då började man massproducera glasmosaikbitar, vilka blev billiga och
lättåtkomliga, vilket ledde till att de ökade i popularitet. Detta höll i sig fram
till 70-talet då materialet snabbt tappade sin status. |
|||||||||
contact:libe2950@student.uu.se |