STARTSIDA |
ADRESSER |
HISTORIK |
LÄNKAR |
ÖVERSIKT |
||||||
mosaik i världen |
HISTORIK I SVERIGENär nya material började dyka upp på marknaden efter andra världskriget i Sverige, var kanske mosaiken den mest utstickande. Dessa färgade små mosaikplattor tilltalade många arkitekter som nu jobbade med att få igång byggandet i det sovande Sverige. Stilmässigt hade riktningarna förändrats sedan 1930-talets strama funktionalism och materialrikedom och detaljarbete hade återfått sin status. Detta både som en följd av ett avståndstagande av 30-talets ljusa släta, putsytor som ansågs opersonliga, och till följd av den materialbrist som kriget tillfört. Det senare bidrog till en experimentlusta med nya material och färger. Ett av de nya material som kom till bruk bland arkitekter var glasmosaiken. Man kan läsa i tidsskriften Byggmästaren från 1954 om nya material på marknaden där mosaiken beskrivs som följer:
"Glasmosaik är ett italienskt beklädningsmaterial med gamla anor.
Materialet som följd av sin mångsidighet uppskattades av både konstnärer och arkitekter
och snart hade Sverige sin egen tillverkning av plattorna. Ett av verken som startade
denna produktion, var vvs- tillverkarna Ifö i Bromölla. Till de nya centrumlokalerna
som byggdes i staden 1954 var det en självklarhet att stadens dominerande industri skulle
visas upp och det nya materialet skulle användas.
Men materialet användes till fasader tidigare än så. Det äldsta exemplet som jag funnit
är till en transformatorstation i Malmö från 1946. Arkitekten SAR Hans Westman
(som även ritat det omdiskuterade Simrishamns stadshus som han lät bekläda med Ifö-mosaik)
fick uppdraget att gestalta denna byggnad och fick med stöd av industriverkstyrelsens
byggnadskommité, med dess chef, direktör Harry Tham fria händer gällande
materialvalet.
Att det var Ifö-verken som var först i Sverige med materialet framgår av de källor jag hittat, men till vilket användningsområde de först var tänkt är inte helt klart. Det kan vara så att Ifö-mosaiken främst var tänkt till inomhusbruk och då närmast till badrum, då Ifö-verken hade sin övriga produktion inom det området. Tilltaget att använda det som fasadmaterial kan vara ovan nämnda Hans Westmans påfund då han nog hämtat inspiration från utlandet, som England eller Italien. Under en lång tid omnämndes materialet som Ifö-mosaik, vilket sedan ersattes av glasmosaik då fler producenter tillkom på den svenska marknaden.
Även glasbruket Kosta lät tillverka glasmosaik och blev en stor konkurrent till Ifö.
1965 lät Kosta uppföra radhus för arbetare vid bruket, där den kände arkitekten och
möbeldesignern Bruno Mattson lät använda sig av glasmosaik i såväl golv och fasadvägga.
Inte bara arkitekter använde sig av det nya materialet. Firman ERNSTRÖM & Co AB annonserade i mitten av 50-talet med en tydlig inriktning mot hemmapysslare. I deras annons från 1955 kan man läsa följande:
"PASTELL-MOSAIK
- Ett underbart inredningsmaterial som gör hemmet personligt och färgglatt
Pastellmosaik ger golv och väggar vacker färg och en rik, levande, sober ytverkan.
I badrummet, i köket, i gillestugan, i hallen eller på andra ställen i huset
Man lät inte bara använda mosaiken på väggar och golv, utan klädde även sängbord och
spegelramar med det lättarbetade materialet.
Det är dock inom arkitekturen som mosaiken gjort sitt starkaste avtryck. Både konstnärer
och arkitekter visade på en enorm idérikedom med vad man kunde göra med de glaserade
glasbitarna. En av de stora konkretisterna, Pierre Olofsson, lät 1952 klä in en hel
fasad med mosaik. Detta vid entrén till ett bostadshus i Västertorp. Arkitekter var
Ander, Gate och Lindegren. I Malmö finns många exempel på hur mosaiken har används i symbios med arkitekturen. Ett tidigt exempel är ett hyreshus från 1952 med glasmosaik utfört av Ingvar Engdal. Ett senare exempel i samma område är ett kontorshus från 1959 där Tor Hörlin har utfört marmorgolv och mosaikväggar i entrén. I höghusen i Ribershus i Malmö har entréerna klätts i olika blå nyanser, och i samma stadsdel står en bensinstation som är helt inklädd i mosaik. Dess grå och svarta mosaik är ett bra exempel på 50-talets stränga, men djärva formspråk.
Kanske det ståtligaste och mest omfattningslika exemplet på fasadmosaik i Sverige står
i Malmö. 1964 byggdes där stadens första skyskrapa kallad Kronprinsen.
Med sina 27 våningar utgör byggnaden en imponerande syn. Det kanske mest fantastiska
är att hela huset är täckt med Ifö-mosaik i sju blå nyanser, tonat från ljust upptill
och mörkare nertill. 1900 000 mosaikbitar täcker fasaden och i trapphusen är väggar och
pelare även de klädda i materialet.
Ett mycket intressant exempel på hur mosaiken användes under mitten av 50-talet
finns även de det i Skåne, närmare bestämt Simrishamn. När det nya stadshuset skulle
byggas var det tidigare nämda arkitekt Hans Westman som fick uppdraget.
Hans mål var att skapa en byggnad som hade anknytning till bygden,
men samtidigt var modern. Som lösning på detta lät uppförde han fasaden i glasmosaik
i vitt och svart, men för att få kopplingen till den traditionella skånska arkitekturen
lät han sätta mosaiken i ett sådant mönster att det såg ut som en gammalt korsvirkesfasad.
Ett trevligt exempel på hur mosaikutsmyckningen kom att användas där gränsen mellan om det är en bild, eller en del av arkitekturen, har suddats ut, är Telehuset i Ludvika från 1954, av arkitekter SAR Carl axel Acking och Sven Hesselgren. Här spelar den tonade mosaiken väl med i trapphusets rytm och ger en både effektfull och behaglig verkan. Idag förknippar många glasmosaiken med badhus. Mycket som en följd av att materialet lämpar sig så väl till ändamålet har gjort att just denna byggnadstyp är den som längst hållit vid materialet, då den slutade användas inom annan byggnadskonst. Det kan också bero på att badhus historiskt sett förknippas med mosaik och kakel och att inspirationen hämtats från grekiska och romerska bad. Ett av de stiligare svenska exemplen på glasmosaik i badhus hittar man i Luleå badhus, där barnbassängen har fått en enorm inramning i övervägande rött i form av Pär Anderssons fantastiska mosaikväggar. |
|||||||||
contact:libe2950@student.uu.se |